Det er ikke alltid lett å forstå faktura og hvordan man kan betale regningene sine. Her er nyttig informasjon om hvordan det fungerer hos oss i Talkmore :)
Din første faktura inneholder mer enn én månedspris. Det er fordi du betaler månedsprisen for abonnementet på forskudd. Første faktura inkluderer dagene du er kunde den første måneden, i tillegg til månedsprisen for måneden du får fakturaen. På neste faktura vil det selvsagt kun være en månedspris av gangen, i tillegg til eventuelle kostnader knyttet til spesialnummer, ekstra datapakker og annet forbruk.
Synes du fakturaen er vanskelig å forstå? Last ned fakturaeksempel her.
Fakturaen blir sendt ut den 1. eller 2. i måneden og forfallsdatoen er 14 dager etter utsendelse. Unngå fakturagebyr ved å velge e-post-faktura på Mine Sider, eller opprette eFaktura eller AvtaleGiro i nettbanken din.
En faktura gjelder for fra første til siste dato hver hele kalendermåned.
Abonnementet ditt fornyes den 1. hver måned uavhengig av oppstartsdato.
På fakturaen faktureres du for inneværende måned. Dette betyr at du betaler månedspris for mai på mai-faktura.
Månedsprisen er den faste prisen du betaler for abonnementet ditt i måneden.
Eksempel: Fritt 5 GB til 299,- pr måned.
Har du forbruk utover det inkluderte vil dette faktureres på din neste faktura.
Eksempel: Samtaler til servicenummer, spesialnummer eller kjøp av eksterne tjenester i mai, vil komme på din juni-faktura.
Eksempel på første faktura:
Du har bestilt abonnementet Fritt 5 GB til 299 kr, og starter ditt
kundeforhold hos oss den 20. mai.
Månedspris fra 20. - 31. mai utgjør da 106 kr.
Månedspris for 1. juni til 31. juni vil være 299 kr.
Du vil da vil motta din første faktura den 1. Juni med forfallsdato 15. Juni.
Totalsummen på denne fakturaen vil da være 405 kr.
Fritt 5 GB 15.05.19 - 31.05.19 kr 106
Fritt 5 GB 01.06.19 - 30.06.19 kr 299
Total sum å betale kr 405
Har du betalt bussbillett, parkering, kinobillett eller lignende med mobilen?
Da faktureres du for dette på mobilfakturaen din. Det finnes mange tjenester som du kan betale via din mobilfaktura. Dette kan for eksempel være annonser, konkurranser, vareautomat, parkering, bussbilletter, mobilspill eller lignende.
Er du belastet for kjøp av varer og tjenester? Logg inn på Min Side på strex.no for detaljert beskrivelse av tjenesten du er belastet for. Der finner du også kontaktinformasjon til de du skal kontakte dersom du mener belastningen er feil. Vi i Talkmore kan ikke tilbakeføre disse beløpene, det må gjøres av leverandøren som har belastet deg for kjøpet.
Personvern: Du som bruker av mobilen er beskyttet av personvern. Vi i Talkmore vil derfor ikke kunne se detaljene rundt tjenesten du er belastet for.
Strex er firmaet som gjør det mulig for deg å betale for dine tjenester gjennom mobilfakturaen. Du logger inn på Strex.no med ditt telefonnummer for å få oversikt og detaljer over dine kjøp.
Hvordan logge inn på Stex og se detaljer:
Skulle du ha noen spørsmål eller noe du lurer på vedrørende Strex kan du sjekke ut deres Ofte stilte spørsmål.
Dette kan komme av at du har ringt eller sendt melding til utlandet eller kjøpt ulike tjenester som ikke er inkludert i ditt abonnement.
En detaljert oversikt over fakturaen kan du enkelt se i Talkmore-appen eller på Mine Sider.
I abonnementet ditt har du en fast mengde data inkludert hver måned. Bruker du mer enn den inkluderte mengden vil du bli belastet for dette forbruket:
Aktiver Datakontroll
Med tjenesten Datakontroll reduserer vi hastigheten på ditt abonnement når du har brukt opp din inkluderte data. Da slipper du å bekymre deg for at datakostnadene går over hva som allerede er inkludert i ditt abonnement. Datakontroll aktiverer du enkelt på Mine Sider eller i appen, og du kan fortsatt kjøpe ekstra datapakker om du skulle ha behov for det.
Aktiver Full Kontroll
Full Kontroll er en kostnadsfri tjeneste som hindrer deg i å bruke mer enn det som er inkludert i abonnementet ditt. Eksempler på dette er:
Full Kontroll er perfekt for deg som ønsker forutsigbarhet og ingen overraskelser på mobilregningen. Du kan aktivere Full Kontroll når du vil på Mine Sider eller i Talkmore-appen.
Les mer om Full Kontroll her.
Vi varsler deg
Vi sender deg SMS når du har brukt over 80% av din inkluderte datamengde og når du når 100%. Disse SMSene kommer automatisk, med mindre du har skrudd disse av. Du kan enkelt reaktivere pakkevarslings-SMSene på Mine Sider og i appen.
Hold kontroll med appen
Med appen kan du enkelt holde oversikt over dataforbruket ditt hver dag. Last ned Talkmore-appen og logg inn med samme brukernavn og passord som du benytter på Mine Sider.
Oppgrader abonnementet
Dersom du ofte opplever å ha for lite data inkludert, bør du oppgradere abonnement ditt. I lengden lønner det seg i stedet for å kjøpe ekstra datapakker. Du kan enkelt oppgradere i Talkmore-appen eller på Mine Sider.
Kjøp mer data
Dersom du kun trenger litt ekstra data innimellom, kan du bestille ekstra datapakker. Du kan bestille 1GB, 3GB 10GB i Talkmore-appen eller via SMS. Les mer om datapakker her.
Samtaler, SMS og MMS fra Norge til utlandet vil belastes utenom det inkluderte abonnementet ditt. Hva dette koster vil variere ut i fra hvilket land du ringer/sender SMS/MMS til. Du finner oversikt over alle priser til utland her.
Tips: Ringer du mye til utlandet har vi tjenesten Ekstra utland, som du kan legge til i abonnementet ditt. Ekstra utland har to løsninger:
EU+ pakken til kun 69 kr pr måned, som inkluderer 500 minutter og 500 SMS til alle land i EU/EØS, samt noen flere land i Europa og utenfor Europa. Du kan se fullstendig liste over inkluderte land her
Enkeltpakker til over 40 forskjellige land! Ringer du bare til ett land, er denne løsningen perfekt for deg. Se fullstendig liste over hvilke land vi har pakke for her
Forbruk i utlandet
Når du befinner deg i et EU/EØS land kan du bruke mobilen som hjemme, og kan surfe med din inkluderte datamengde. For eksempel vil det ikke koste penger å ringe eller sende SMS til andre EU/EØS land eller hjem til Norge.
Merk: I land utenfor EU/EØS gjelder egne priser for mobilbruk. Du finner en detaljert prisoversikt for bruk i utland her.
Datapakker for bruk i utland
Datapakker for bruk i utland kan du enkelt bestille i Talkmore-appen eller via SMS.
Datapakke USA: Med Datapakke USA kan du bruke data i USA, Sveits, Montenegro og flere land. Les mer om bestilling og hvilke land som er inkludert her.
Datapakke Verden: Med Datapakke Verden kan du bruke data i flere land utenfor EU/EØS. Les mer om bestilling hvilke land som er inkludert her.
Ringer du et servicenummer eller et spesialnummer vil du belastes minuttpris for samtalen. Minuttprisen avhenger av hvilket type nummer du ringer.
Du finner prisoversikt her.
Hva er et servicenummer? Dette er som regel 820 - 829-numre eller 4-sifret nummer.
Under følger en oversikt over de ulike måter å motta/betale faktura på hos oss
Du kan få fakturaen din som PDF-fil til din e-post hver måned. Logg inn på Mine Sider for å endre til faktura på e-post. Denne tjenesten er gratis.
Bedrifter kan få fakturaen til sendt som EHF-faktura. Ønsker du å opprette EHF-faktura for din bedrift er det bare å ta kontakt med kundesenteret, så hjelper vi deg. EHF-faktura er gratis.
Nå kan du betale fakturaen enkelt med Vipps i Talkmore-appen. Du kan betale med Vipps uavhengig av hvilken bank du har. Tjenesten er gratis uansett beløp, så lenge du har registrert deg med et betalingskort hos Vipps.
Merk: Dersom du betaler regningen din med Vipps, trenger du ikke å betale den i nettbanken din. Om du har autogiro må du huske å stoppe denne, for å ikke betale dobbelt.
Har du lyst på Talkmore-appen? Last den ned her!
Papirutgave av fakturaen som du får hjem i postkassen. Tjenesten koster 59,- pr faktura. Papirfaktura er standard faktureringsmetode. Andre alternativer må velges.
Som bedrift kan du velge å ha EHF-faktura, slik at fakturaene fra Talkmore sendes direkte til deres økonomisystem. Da vil fakturaen mottas og leses automatisk, og du kan være trygg på at den kommer raskt frem til riktig mottaker.
EHF-faktura sendes ut den 1. hver måned, slik som vanlig faktura fra Talkmore.
Har dere ikke fakturavisning i deres EHF-system?
Hvis dere ikke har mulighet til å åpne og se på selve fakturaen i deres EHF-system kan dere alltid finne alle deres fakturaer inne på Mine Sider. Da kan dere både åpne den direkte inne på Mine Sider og laste den ned den enheten som benyttes.
Hos oss har du muligheten til å velge mellom AvtaleGiro og eFaktura. Med AvtaleGiro eller eFaktura slipper du å holde kontroll på betalingsdatoer - det gjør banken for deg. Begge deler kan enkelt opprettes i nettbanken når du betaler en faktura fra oss.
Med AvtaleGiro trekkes fakturabeløpet automatisk fra kontoen din ved forfall. Du aktiverer AvtaleGiro via nettbanken din når du betaler en faktura fra oss, eller du kan fylle ut et AvtaleGiro-skjema og sende inn til banken din. Du får beskjed når avtalen trer i kraft, og etter dette går betalingene helt av seg selv.
Med eFaktura får du fakturaen din rett i nettbanken. Du får varsel fra banken om mottatt eFaktura, og kan godkjenne betalingen direkte uten å taste inn KID, beløp og kontonummer. eFaktura oppretter du enkelt i nettbanken når du betaler en faktura fra oss, eller du kan også benytte din eFaktura referanse som du finner inne på Mine Sider eller på selve fakturaen din.
Fakturaen sendes ut 1. hver måned og forfallsdato er ca. den 15. hver måned. Forfallsdatoen er fristen din til å betale fakturaen.
Fakturaperioden er forrige måned, og det vil si at eventuelt forbruk fra denne perioden er oppført på fakturaen din. Månedsprisen belastes du alltid for inneværende måned, det vil si samme måned som du skal betale fakturaen.
Forsiden av fakturaen inneholder dine kundeopplysninger, dine telefonnummer og abonnement, samt all betalingsinformasjon du trenger.
Last ned fakturaeksempel og forklaring her.
Her finner du detaljer om forbruket ditt. I tillegg kan du se månedsprisen for de abonnementene og eventuelle tilleggstjenester du har, hvor mange samtaler, SMS/MMS eller hvor mye data du har brukt.
Ønsker du å se flere detaljer for forbruket, som for eksempel hvem du har ringt til, finner du dette ved å logge inn på Mine Sider eller i Talkmore-appen.
Månedsprisen er den faste prisen du betaler for abonnementet ditt, og eventuelle tilleggstjenester du har. Disse finner du øverst på fakturadetaljene.
Dersom du trenger mer mobildata, kan du til enhver tid endre til et høyere abonnement. Oppgraderer du abonnementet ditt, vil du få lagt til ekstra datamengde slik at dine totale GB tilsvarer det nye abonnementet ditt med en gang. Dersom du ønsker å endre til et abonnement med mindre data, vil dette gjelde fra den 1. neste måned.
Ved endring til et høyere abonnement i løpet av måneden vil din neste faktura vise det nye abonnementet ditt. I og med at man forskuddsbetaler månedsprisen vil du få tilbakebetalt det du betalte for ditt forrige abonnement, og lagt til månedsprisen på ditt nye abonnement. Dette blir det samme som at du betaler mellomlegget mellom det gamle og det nye abonnementet.
Eksempel på november faktura der man har endret fra 5GB til 20GB i oktober:
Fritt 5GB - 01.10.2019 - 31.10.2019: - 299,- (Tilbakebetaling av gammel månedspris)
Fritt 20GB - 01.10.2019 - 31.10.2019 + 499,- (Ny månedspris)
Fritt 20GB - 01.11.2019 - 30.11.2019: + 499,- (Ny månedspris)
Abonnementet ditt kan du enkelt endre i Talkmore-appen eller på Mine Sider.
Les mer om endring av abonnement her.
Dersom du trenger litt mer mobildata på slutten av en måned, kan du enkelt kjøpe en ekstra datapakke. Datapakken vil bli lagt til abonnementet ditt med en gang, og vil være tilgjengelig 30 dager fra du har kjøpt datapakken. I Talkmore-appen og på Mine Sider kan du følge med både hvor mye data og hvor mange dager som er igjen av datapakken.
Kjøper du en datapakke vil prisen på datapakken legges på din neste faktura. Det vil si at dersom du kjøper en datapakke i november, vil denne bli fakturert på fakturaen du mottar i starten av desember.
Eksempel på hvordan kjøp av en 3 GB datapakke vil se ut på faktura:
Data 3GB Antall: 1 139,00
Dersom du ofte trenger å kjøpe ekstra datapakker, kan det heller lønne seg å endre abonnement til et med mer data inkludert. Du kan enkelt oppgradere abonnementet ditt i Talkmore-appen eller på Mine Sider. Les mer om endring av abonnement her.
På Mine Sider kan du alltid finne dine fakturaer, der ligger alle utsendte fakturaer fra du ble kunde.
Det er helt kostnadsfritt å hente fakturakopi inne på Mine Sider, det gjøres slik:
Du har også alltid tilgang til betalte fakturaer i Talkmore-app, men om du ønsker å laste de ned må det gjøres via Mine Sider.
På Mine Sider finner du en mer detaljert versjon av fakturaen din, også kaldt Detaljspesifikasjon. Den viser alt av utgående forbruk du har hatt, for valgt måned.
Åpner du Detaljspesifikasjon for februar vil du få detaljert forbruk for januar, da forbruk faktureres på etterskudd.
Det er helt kostnadsfritt å hente Detaljspesifikasjon inne på Mine Sider, det gjør du slik:
Merk at det kun er mulig å se detaljert forbruk for 3 måneder, inneværende måned, forrige måned og måneden før det. Etter 3 måneder blir detaljert forbruk automatisk slettet.
Logg inn i Talkmore-appen eller på Mine Sider for å utsette din faktura.
Ved utsettelse av faktura medfører det er gebyr på 49 kr.
Har abonnementet ditt blitt sperret kan det skyldes manglende betaling eller høyt forbruk opptil sperregrensen.
OBS! Dersom du ikke betaler faktura 1-3 dager etter abonnementet er sperret, vil fakturaen din gå til inkasso. Da må du kontakte Lindorff for å løse saken på telefon: 23 21 10 00.
Betaler du via Mine Sider eller i Talkmore-appen, vil det registreres direkte og ditt abonnement gjenåpnes i løpet av 15 minutter. Husk å slå telefonen din av og på.
Blir ditt nummer sperret grunnet manglende betaling påløper et gjenåpningsgebyr på 399 kroner.
Er fakturaen din gått til inkasso blir nummeret helt sperret. Nummeret gjenåpnes når inkassoen saken er betalt og avsluttet. Kontakt Lindorff dersom du har spørsmål knyttet til en faktura som har gått til inkasso på telefon: 23 21 10 00.
Les mer om inkasso via menyen til venstre på denne siden, eller se fakturareise-illustrasjonen nederst på denne nettsiden.
Det er ikke alltid like enkelt å ha oversikt på alle regninger og betalingsfrister. For å få oversikt over "fakturareisen" hos oss i Talkmore, kan du se illustrasjonen nederst på denne siden.
Dersom fakturaen ikke betales innen fristen vil det etter 31 dager sendes ut et inkassovarsel med et purregebyr på 35 kr per post og e-post. Betales fakturaen ikke innen denne fristen vil den bli sendt videre til Lindorff, og abonnementet ditt vil sperres både for utgående og innkommende trafikk.
Opprettelse av inkasso-sak medfører også sperring av din telefon. Varsel om at abonnementet ditt sperres blir sendt til deg på SMS. Når inkassosaken din er registrert betalt, kan vi gjenåpne det. Dette tar vanligvis 1-3 virkedager, og medfører et gjenåpningsgebyr på 399 kr.
Skulle du ikke ha betalt innen fristen for inkassovarselet må Lindorff kontaktes angående betalingsinformasjon. De kan kontaktes på telefon +47 23 21 10 00
Normalt får Talkmore rapportert inn ditt forbruk fortløpende, men noen ganger kan det være forsinkelser. Det betyr at informasjonen om forbruk, trafikk og kostnader i Talkmore-appen eller på Mine Sider noen ganger kan være forsinket.
TIPS: Dersom du ønsker å unngå dataforbruk utover inkludert mengde, kan du aktivere tjenesten Datakontroll. Med Datakontroll reduserer vi hastigheten når du har brukt opp din inkluderte data. Da slipper du å bekymre deg for at datakostnadene blir høyere enn forventet. Datakontroll aktiverer du enkelt på Mine Sider eller i appen, og du kan fortsatt kjøpe ekstra datapakker om du skulle ha behov for det.
Talkmore Forhåndsbetalt er vår kontantkort-løsning. Du legger inn en ringesaldo på forhånd med et bankkort (VISA eller MasterCard) i stedet for å motta en faktura.
Denne løsningen er perfekt dersom man ikke ønsker å ha et fast abonnement. Med Talkmore Forhåndsbetalt betaler du for det du bruker, det er ingen ting som er inkludert.
Du fyller enkelt på ringesaldoen med bankkort inne på Mine Sider eller med Vipps i Talkmore-appen.
Hvordan fylle på saldo
Mine Sider:
Talkmore-app:
Ønsker du at ringesaldoen skal fylles på automatisk kan du aktivere Autopåfyll inne på Mine Sider. Med Autopåfyll vil ringesaldoen automatisk fylles på med et forhåndsavtalt beløp når ringesaldoen går under 50 kr.
Ved aktivering av Autopåfyll velger du hvilket beløp du vil ha som ringesaldo, og registrerer et bankkort slik at fremtidige påfyllinger blir gjort automatisk. Minstebeløpet man kan velge som ringesaldo er 200 kr og høyeste beløp er 900 kr.
Hvordan aktivere Autopåfyll
Tjenesten aktiveres inne på Mine Sider:
Det første trekket utføres når du har gjennomført steg 7, din ringesaldo fylles da opp til det valgte beløpet. Fremover vil saldoen din automatisk fylles opp til valgt beløp når ringesaldoen kommer under 50 kr.
Kvittering på SMS
Du vil motta en kvittering på SMS når det er gjort et trekk fra ditt bankkort (VISA eller Mastercard) til din saldo.
Selv om du ikke mottar månedlig faktura når du har Talkmore Forhåndsbetalt kan du selvfølgelig ha Tilleggstjenester likevel, f.eks Tvillingkort eller Datakort.
Tilleggstjenester har en månedlig kostnad, og dette vil da bli trukket fra ringesaldoen din. Trekket vil bli gjort tre dager før ny måned starter, hver måned. Har man lagt inn noen Tilleggstjenester er det derfor viktig å se til at man har nok dekning på ringesaldoen mot slutten av måneden, eller at man aktiverer Autopåfyll slik at ringesaldoen fyller seg opp automatisk.
Merk: Det er ikke mulig å ha Ekstra utland på Talkmore Forhåndsbetalt.
Hva skjer hvis jeg ikke har nok dekning på ringesaldoen?
Trekket vil bli gjennomført likevel, vi vil trekke hele ringesaldoen som er tilgjengelig og så vil mellomlegget som mangler utgjøre en minussaldo.
Eksempel:
Ringesaldo er 20 kr
Tvillingkort koster 29 kr/mnd
Tre dager før ny måned starter vil vi da trekke 29 kr fra ringesaldo, 20 kr som er på saldoen og så vil saldoen gå i minus med 9 kr.
Hvorfor kan ringesaldoen gå i minus?
Så fort systemet registrerer at ringesaldoen er tom vil SIM-kortet bli sperret for videre bruk, men i perioden det tar for systemet å registrere dette kan du fremdeles bruke tjenester som SMS eller Tale. Dette vil da føre til at ringesaldoen bli negativ.
Sperring og gjenåpning ved minussaldo
Når systemet har registrert at saldoen er tom eller negativ vil SIM-kortet bli sperret for videre bruk. For å gjenåpne SIM-kortet må man bare fylle på ringesaldoen inne på Mine Sider eller i Talkmore-app. Etter på fylling gjenåpnes SIM-kortet normalt etter 15 minutter og en omstart av telefonen.
Du kan selv velge om du ønsker å betale med VISA eller Mastercard. Men det er kun mulig å benytte et Nordisk bankkort. Ønsker du f.eks å betale med et American Express kort vil ikke det være mulig.