Dobbel beskyttelse med Svindel- og Nummervarsel

 

Med mobilabonnement fra Talkmore drar du allerede nytte av de kraftige sikkerhetsfiltrene i Telenornettet, som blokkerer over 1 million svindelanrop hver uke. Disse filtrene kan imidlertid kun stoppe anrop som med sikkerhet kan identifiseres som svindel, så noen kan fortsatt slippe igjennom. Derfor lanserer vi Svindel- og Nummervarsel, som varsler deg dersom et nummer mistenkes å være knyttet til svindel, eller ringer ofte og til mange. Slik får du dobbel beskyttelse inkludert i mobilabonnementet ditt. 

 

Slik vil et varsel se ut

Det er to typer varslinger du kan få på telefonen din, avhengig av hva salgs anrop det er snakk om:

Potensiell svindel

Dersom vi mistenker at nummeret som ringer kan være knyttet til et svindelforsøk, vil dette varselet dukke opp på telefonen din. Når du mottar et slikt varsel, anbefaler vi at du ikke tar telefonen, da det er stor risiko for at noen vil forsøke å svindle deg.

Ringer ofte og til mange

Får du dette varselet betyr det at nummeret ringer ofte og til svært mange mottakere. Dette varselet kan også dukke opp når trygge aktører ringer, som for eksempel ved telefonsalg. Du velger selv om du ønsker å ta telefonen eller ikke. 

Spørsmål og svar om Svindel- og Nummervarsel

Svindel- og Nummervarsel er en tjeneste som er integrert i mobilnettet, og som varsler deg ved potensielle svindelanrop eller numre som ringer ofte og til mange. Varslene dukker automatisk opp på mobilen din mens det ringer, og du trenger ikke å gjøre noe selv for å aktivere tjenesten.

Merk at frem til 1. mai vil det stå at det er Telenor som varsler dersom du får et svindel- eller nummervarsel. Fra 1. mai vil det stå Talkmore varsler.

 

Svindel- og Nummervarsel er inkludert i alle våre nye mobilabonnement for privatkunder, og det vil være automatisk aktivert når du blir kunde hos oss.

Er du allerede kunde vil tjenesten ligge under Sikkerhet i Talkmore-appen eller på Mine Sider dersom du har fått den. Ser du ikke tjenesten her, må du bytte til et av våre nye abonnement hvor den er inkludert. Det kan du enkelt gjøre under Endre abonnement på Hjem-siden i Talkmore-appen eller på Mine Sider.  

Ja, det kan fortsatt skje. Vi kan dessverre ikke garantere at tjenesten vil varsle om absolutt alle svindelanrop, noen kan fortsatt slippe igjennom. Hvis du mottar et anrop fra et ukjent nummer er det lurt å fortsatt være litt forsiktig, og vi anbefaler å aldri oppgi personsensitiv informasjon over telefonen.

Nei, tjenesten varsler kun ved potensielle svindel via anrop. Vi anbefaler derfor å være litt ekstra forsiktig hvis du mottar en SMS fra et ukjent nummer, og spesielt dersom det oppfordres til å klikke på en lenke i meldingen.

Nei, tjenesten kan kun varsle deg om samtaler som kommer via mobilnettet, og ikke andre apper eller for eksempel FaceTime. Vi anbefaler derfor at du er ekstra forsiktig om du mottar ukjente anrop via disse appene. 

Denne tjenesten er tilknyttet mobilabonnementet ditt, og ikke til telefonen. De aller fleste nyere telefoner vil støtte tjenesten:

Den vil fungere på alle iPhoner produsert etter 2015, og for Samsung-telefoner fra 2017 med Android 9 og nyere. For Google Pixel, Sony Xperia og Nokia fungerer tjenesten best på telefoner som er nyere enn 2021.

Tjenesten fungerer per dags dato ikke på mobiltelefoner fra Huawei, samt Doro-telefoner som ikke faller innenfor kategorien smarttelefon.

Husk at du alltid får 1000 kr i mobilrabatt ved kjøp av ny telefon hos oss – når det skulle bli behov for å oppgradere. 

Se flere spørsmål og svar om Svindel- og Nummervarsel her.
Vilkår for mobile tjenester
Vilkår for Svindel- og Nummervarsel finner du på denne siden, under punkt 16. 
Spesielle vilkår for Talkmore finner du her

Ikke Talkmore-kunde enda? 

Bestill mobilabonnement allerede i dag, og få Svindel- og Nummervarsel inkludert!