Er fakturaen høyere enn forventet?

Her har vi samlet nyttig informasjon og svar på ofte stilte spørsmål for deg som har mottatt en høyere faktura enn forventet.

Vi forstår at det kan være overraskende om din første faktura er høyere enn ventet. Når du blir kunde hos Talkmore, vil din første faktura dekke mer enn bare én måned. Dette er fordi betalingen skjer på forskudd.

 

Eksempel: Si at du ble Talkmore-kunde 20. mai. Din første faktura, som du får 1. juni, dekker perioden fra 20. mai til 30. juni. Derfor vil denne første fakturaen være litt høyere enn vanlig, siden den inkluderer en måned og 10 dager. Fra og med neste faktura betaler du kun for en måned om gangen.

 

Synes du fakturaen er vanskelig å forstå? Last ned eksempel på faktura her.

Ditt abonnement gir deg en fast mengde data, samt ubegrenset tale, SMS og MMS. 

Vær oppmerksom på at dette ikke gjelder for Talkmore Forhåndsbetalt.

 

Kan jeg ringe og sende meldinger uten ekstra kostnad fra Norge til Norden?
Ja, det er inkludert å ringe, sende SMS og MMS fra Norge til Norden.

 

Kan jeg bruke mobilen i EU/EØS og Storbritannia uten å betale ekstra?
Ja, når du er i EU/EØS eller Storbritannia, kan du bruke din mobil akkurat som hjemme i Norge, uten ekstra kostnader.

Viktig å merke seg:

  • Når du er i et EU-land, kan du ringe og sende meldinger hjem til Norge og til andre EU-land uten ekstra kostnad. Norge er ikke en del av EU, egne priser vil derfor gjelde når du befinner deg i Norge og ringer eller sender meldinger til utlandet, selv når du ringer et EU-land. 
  • Tilleggstjenesten Ekstra Utland gjelder kun når du befinner deg i Norge.

 

Tips: Feriedata gir deg ekstra data i 5 uker – helt kostnadsfritt! Les mer om Feriedata her.

Hvordan blir fakturaen når jeg oppgraderer abonnementet mitt?
Når du oppgraderer abonnementet ditt vill mellomlegget komme med på neste faktura. Dette blir da i tillegg til månedsprisen for ny måned. Derfor vil denne fakturaen være litt høyere enn vanlig.

 

Eksempel:
La oss si at du har et abonnement til 249,– og oppgraderer til et abonnement som koster 299,– i april. På fakturaen som sendes ut 1. mai, vil du bli belastet 50,– i mellomlegg for oppgraderingen i april.

 

Dette betyr at fakturaen i mai vil inneholde:

  • 50,– for oppgraderingen i april
  • 299,– for månedsprisen i mai
  • Eventuelle kostnader for bruk utover det inkluderte i april

På denne måten dekker fakturaen mellomlegget fra oppgraderingen og den nye månedsprisen.


Hvordan blir fakturaen når jeg nedgraderer abonnementet mitt?
Når du endrer til et lavere abonnement, skjer endringen den første dagen i neste måned. Din neste faktura vil da inneholde den nye månedsprisen, pluss eventuell bruk utover det inkluderte fra måneden som har vært.

Hvis du legger til ekstra tjenester, vil de vises på fakturaen din. Dette kan inkludere tjenester som:

  • Ekstra Utland
  • Digital Trygghet
  • Ekstra SIM-kort
  • Mobilforsikring
  • Datapakker
  • Hastighetsreload

Starter du en løpende tjeneste, som Digital Trygghet, kan den første fakturaen din inneholde betaling for mer enn en måned. Dette skjer fordi vi fakturerer for tjenester i begynnelsen av måneden, du vil derfor bli belastet for dagene du brukte tjenesten i forrige måned, pluss den inneværende måneden.

 

Eksempel: La oss si at du la til en tjeneste som Digital Trygghet den 15. mars. Når du får fakturaen din den 1. april, vil den inkludere kostnaden for de dagene du hadde forsikringen i mars, samt hele april måned.

 

Du kan hele tiden administrere dine tilleggstjenester på Mine Sider og i Talkmore-appen.

Bruk av mobilen utenfor EU, EØS, og Storbritannia er ikke inkludert i abonnementet og vil føre til ekstra kostnader. Det samme gjelder mobilbruk på skip, ferger, fly og offshore.


Se hvilke priser som gjelder her.

 

Tips: Trenger du mobildata utenfor de inkluderte områdene? Vi tilbyr flere datapakker for bruk i utlandet. Utforsk våre datapakker her.

I alle våre abonnementer, bortsett fra Talkmore Forhåndsbetalt, får du fri tale, SMS og MMS til Norden uten ekstra kostnad. Hvis du ringer, sender SMS eller MMS til land utenfor Norden, vil det gjelde egne priser, og disse kostnadene vil vises på din faktura.

Prisene varierer basert på hvilket land du kontakter. Du kan enkelt finne en oversikt over prisene her.


Tips: Ringer du mye til utlandet? Da er Ekstra Utland perfekt for deg! Spar penger ved å bestille en ringepakke som inkluderer et fast antall ringeminutter og SMS til utlandet. Bestill Ekstra Utland her.

Eksempler på kjøp av varer og tjenester: 

  • Parkering
  • Donasjoner til veldedighet, f.eks. Redd Barna
  • Avstemninger, f.eks. Norge Talenter
  • Spill, quiz og konkurranser
  • Nummeropplysningstjenester

Når du bruker innholdstjenester, Strex, eller ringer spesialnummer, vises dette som "Kjøp av varer og tjenester" på fakturaen din. Disse tjenestene er ikke inkludert i abonnementet ditt.

Hva er innholdstjenester?

Innholdstjenester er tjenester som bestilles og betales via SMS. Du mottar en SMS fra et 4- eller 5-sifret nummer, eller klikker på en link i meldingen for å gjennomføre et kjøp.

Hva er teletorg?
Teletorgtjenester er nyttige eller underholdende tjenester som tilbys per telefon. Numrene starter med 820 eller 829, og kostnaden for samtalene varierer, men blir opplyst ved samtalestart.

Hva er Strex?
Strex er en betalingsløsning som lar deg betale for tjenester via telefonregningen din. Dette inkluderer også samtaler til spesialnummer (820, 822 eller 829).

 

Ønsker du sperre for kjøp av varer og tjenester?

Full Kontroll er en kostnadsfri tjeneste som hindrer bruk utover det som er inkludert i abonnementet. Tjenesten kan legges til i Talkmore-appen eller på Mine Sider. 

Fant du det du lette etter?

Inkasso

Her har vi samlet nyttig info og svar på ofte stilte spørsmål rundt fakturaløp og inkasso.

Les mer

Faktura ved endring av abonnement

Her finner du nyttig info om svar på spørsmål rundt faktura ved endring av abonnement.

Les mer

Nettslett på faktura

Nettslett er en tjeneste inkludert i alle abonnementene våre. Her har vi samlet nyttig info og svar på spørsmål om nettslett på fakturaen din.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Varslingsboboleikon med utropstegn
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk drifsmeldingene våre for status.