Hva er EHF?
EHF er en forkortelse for elektronisk handelsformat, som er statens format for elektronisk fakturering. En EHF-faktura sendes rett inn i mottakers økonomisystem, så dere slipper å håndtere den manuelt – eFaktura for bedrift.
Hvilke fordeler får dere med EHF?
Vi sender faktura som PDF på e-post eller som EHF, men det er mange flere fordeler med EHF:
- Effektiviserer betalingsrutiner
- Fakturaen sendes direkte til økonomisystemet
- Du sikrer raskere innbetalinger – mottaker må kun godkjenne faktura
- Sjansen for feil reduseres
- Det er tidsbesparende
Hvem kan ha EHF?
EHF-faktura forutsetter at bedriften er registrert i ELMA. ELMA står for elektronisk mottakeradresseregister. De fleste økonomisystemer (også Nettbank Bedrift) har automatisk innmelding i ELMA. Er dere usikre eller lurer på noe rundt dette anbefaler vi at dere undersøker med deres økonomisystem.
Hvordan velge betalingsmetode?
Administrator kan enkelt legge til EHF i Talkmore-appen eller på Mine Sider. Da følger man disse stegene: Min bedrift > Administrasjon > Betaling > Velg EHF.
Har dere ikke mottatt faktura som EHF?
Vi får dessverre ikke ettersendt faktura som EHF. Det vil si at faktura som allerede er lukket hos oss og sendt ut til deg som kunde, ikke kan sendes på nytt som EHF. Har dere utestående faktura når dere legger inn EHF, må disse betales manuelt. Kommende faktura vil sendes som EHF.
Dersom dere ikke har mottatt EHF fra oss, anbefaler vi at dere sjekker om Klikk og betal er deaktivert i nettbanken. Denne tjenesten kan gjøre at systemet deres ikke klarer å hente inn faktura som EHF. Kontakt kundeservice om dere ikke mottar faktura og tjenesten er deaktivert.
Dere får fullstendig oversikt over alle fakturaer i Talkmore-appen og på Mine Sider. I tillegg kan dere laste ned å betale faktura direkte med Vipps eller bankkort.