Hva er reklamasjon?
Hvis du oppdager en feil eller mangel på en vare i nettbutikken som ikke er forårsaket av deg har du etter norsk forbruker og kjøpslov reklamasjonsrett og krav på erstatning eller reparasjon.
Hva er fristen for å reklamere?
Etter norsk lov har du fem års reklamasjonsrett på elektronikk som ved vanlig bruk. Men merk at på batteriet til enheten har du to års reklamasjonsrett da dette er en vare som blir slitt med bruk. Når du oppdager feil er du pliktig å melde fra innen rimelig tid.
Hvordan reklamerer jeg?
For å reklamere på en vare må du ta kontakt med leverandøren vår Modino på epost eller telefon. Av bevishensyn så anbefaler vi å opprette sak og melde fra skriftlig.
Kontaktinformasjon:
Tlf: 33220120
E-post: talkmore@modino.no
Hva får jeg ved reklamasjon?
Dersom vilkår for reklamasjon er oppfylt har du krav på enten dekket reparasjon eller erstatning for enheten. Fulle vilkår for reklamasjon finner du lenger ned på denne siden.
Kan jeg få lånetelefon mens reklamasjon behandles?
Ja, vi tilbyr lånetelefonen på forespørsel dersom det tar lenger enn syv virkedager å få levert reparert eller erstatnings telefon.
Hva er vilkår for reklamasjon?
Her har vi listet vilkår og gjeldene lovverk for reklamasjon:
- Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.
- Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig.
- Dersom det foreligger en mangel ved tingen og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangels beføyelser:
Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde, § 51). Hvis kriteriene for heving av kjøpet er i henhold til reklamasjonsreglene i Forbrukerkjøpsloven, skal avtalt beløp og eventuelle frakter refunderes innen 14 dager fra varen er registrert mottatt oss - Hvis selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen ( vi tolker dette løper fra tingen er kvittert inn til Talkmore sitt lager ) har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.
- Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader, § 30.
- En mobiltelefon vurderes å være utenfor garanti ved følgende forhold:
Når den er væskeskadet
Ved slag- eller mekanisk skade
Ved uautorisert inngrep i mobiltelefonen
Når telefonen ikke har gyldig kjøpskvittering/garantibevis
Hvis telefonen er programmert med virusinfisert programvare - Dersom telefon som blir sendt inn på service faller utenfor garanti vil det bli gitt ett prisoverslag for reparasjon som må aksepteres av kunde før reparasjon igangsettes.
- Dersom du ikke ønsker telefonen reparert kan vi returnere denne til deg mot ett behandlingsgebyr + frakt.
- Dersom du ønsker at serviceverkstedet skal skrote telefonen vil ikke det medføre ekstra kostnader for deg.