Digitalt eierskifte

Har du et mobilnummer som skal overføres til en ny eier? Nå kan du enkelt gjøre eierskiftet selv – helt digitalt og uten papirskjema, trygt med BankID og full oversikt for både nåværende og ny eier underveis.

Hvem har ansvar for hva?

Eier, bruker og fakturamottaker. Et mobilabonnement kan ha flere roller – her ser du hvem som gjør hva.
Eier
Har ansvar for abonnementet. Kan endre, kjøpe tillegg eller si opp. Har ikke tilgang til sensitive opplysninger om brukeren (PIN/PUK, forbruk).
Barnemodus-ikon
Bruker
Den som bruker abonnementet. Kan se forbruk, sjekke PIN/PUK og gjøre noen endringer, men kan ikke si opp abonnementet.
Fakturamottaker
Får fakturaen, men har kun tilgang til fakturainformasjon. Kan ikke endre abonnementet. Eieren har alltid betalingsansvaret.

Slik fungerer eierskifte

Et eierskifte gjøres enkelt og trygt med BankID. Både nåværende og ny eier følger stegene digitalt, og endringen gjelder fra den 1. i måneden.

Slik gjør du som nåværende eier:

  1. Logg inn i Talkmore-appen eller på Mine Sider
  2. Bekreft med BankID
  3. Velg nummeret du vil overføre
  4. Fyll inn opplysninger om ny eier (e-post og mobilnummer)
  5. Se over at alt stemmer 
  6. Ny eier får en e-post for å godkjenne
  7. Du kan følge statusen i appen og får beskjed når alt er klart

 

💡 Viktig å vite:

  • Endringen gjelder fra 1. i måneden
  • Alle utestående fakturaer må være betalt først
  • Fakturaansvaret flyttes til ny eier fra måneden som har startet
  • Du kan få en sluttfaktura hvis det har vært ekstra bruk
Slik gjør du som ny eier:
  1. Åpne e-posten med forespørselen
  2. Klikk på lenken og se over opplysningene
  3. Bekreft at du vil overta nummeret
  4. Bekreft med BankID
  5. Du får beskjed når nummeret er overført

💡 Etterpå:

  • Du får første faktura for måneden som har startet
  • Opplysningstjenester (som 1881) oppdateres normalt neste dag, men kan ta noen dager før endringen vises

 

Dette følger med:
  • Aktive rabatter, for eksempel OBOS og NAF
  • Tilleggstjenester som Digital Trygghet, ID-vakt, Ring til Utlandet og Tvilling-/Datakort
  • Inkluderte tjenester som Nettvern, Nettslett og Svindel- og Nummervarsel
  • Data Rollover følger med videre i det abonnementet du har. Hvis du bytter abonnement vil Data Rollover gjelde for det nye abonnementet. 

Dette følger ikke med:

  • Mobilforsikring (inkludert Etterforsikring) fortsetter hos den gamle eieren og overføres ikke til ny eier.
  • Trumf, Norwegian Reward og andre partnerprogram – må registreres på nytt av den nye eieren.
  • Databoost – nullstilles ved eierskifte, og den nye eieren starter med fem helt nye pakker.
  • Utgåtte rabatter og kampanjer følger ikke med videre.
  • Historikk – all tidligere informasjon om abonnement, forbruk og fakturaer blir ikke med til den nye eieren.

Hva er situasjonen din?

Eierskifte kan være forskjellig avhengig av om nummeret står alene, i en familiepakke eller på en bedrift. Velg det som passer deg.
Når et nummer flyttes fra ett enkeltabonnement til et annet, fortsetter abonnementet som før. Ønsker du i stedet å samle flere numre i en familiepakke med felles datapakke, kan dette gjøres etter at eierskiftet er fullført.
Når et nummer flyttes fra enkeltabonnement til en familiepakke, avsluttes det gamle abonnementet og eventuell Data Rollover blir ikke med videre. Nummeret legges inn i familiepakken og blir en del av den felles datapakken som deles mellom familiemedlemmene.

Når et nummer flyttes ut av en familiepakke, deler det ikke lenger data med familien. Da må det velge et eget abonnement med egen datapakke og faktura.

Når et nummer flyttes fra én familiepakke til en annen, avsluttes tilgangen til den gamle pakken. Nummeret blir automatisk lagt inn i den nye familiepakken hos den nye eieren, og deler datapakken med de andre i familien der.

Når et nummer flyttes fra bedrift til privat, vil bedriftsfordelene (som bruk i hele Europa) falle bort. Til gjengjeld får du privatfordeler, som for eksempel Databoost.

Eierskifte mellom bedrifter kan foreløpig ikke gjøres digitalt. Du må derfor bruke eierskifteskjemaet. Her finner du skjemaet

Eierskifte fra privat til bedrift kan foreløpig ikke gjøres digitalt. Du må derfor bruke eierskifteskjemaet. Her finner du skjemaet

Hvis du har mottatt en e-post med forespørsel om å overta et mobilnummer, betyr det at den nåværende eieren har startet et eierskifte.

  • Klikk på lenken i e-posten for å se over informasjonen
  • Bekreft at du vil overta nummeret med BankID
  • Du får beskjed når overføringen er fullført

💡 Tips: E-posten sendes fra Talkmore og er trygg å åpne – men husk alltid å sjekke at avsenderadressen slutter på @talkmore.no.

Fant du det du lette etter?

Ny kunde - privatabonnement

Slik bekrefter du endring av juridisk eierskap ved overføring til oss. Les mer.

Les mer

Eierskifte - samlefaktura

Finn svar på ofte stilte spørsmål og annen nyttig info rundt samling og splitting av faktura med ulik juridisk eier.

Les mer

Eierskifte - bedriftsabonnement

Slik endrer du eierskap av nummeret ditt fra en bedrift til en annen bedrift eller privatperson.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.