Spørsmål og svar om Svindel-og Nummervarsel

Svindel- og Nummervarsel er en tjeneste som er integrert i mobilnettet, og som varsler deg ved potensielle svindelanrop eller numre som ringer ofte og til mange. Varslene dukker automatisk opp på mobilen din – mens det ringer, og du trenger ikke å gjøre noe selv for å aktivere tjenesten.

Merk at frem til 1. mai vil det stå at det er Telenor som varsler dersom du får et svindel- eller nummervarsel, og fra 1. mai vil det stå Talkmore varsler.  

Svindel- og Nummervarsel er inkludert i alle våre nye mobilabonnement for privatkunder, og det vil være automatisk aktivert når du blir kunde hos oss.

Er du allerede kunde vil tjenesten ligge under Sikkerhet i Talkmore-appen eller på Mine Sider. Ser du ikke tjenesten her må du bytte til et av våre nye abonnement hvor den er inkludert. Det kan du enkelt gjøre under Endre abonnement på Hjem-siden. 

Ja, det kan fortsatt skje. Vi kan dessverre ikke garantere at tjenesten vil varsle om absolutt alle svindelanrop, noen kan fortsatt slippe igjennom. Hvis du mottar et anrop fra et ukjent nummer er det lurt å fortsatt være litt forsiktig, og vi anbefaler å aldri oppgi personsensitiv informasjon over telefonen.  

Det kan bare være at du ikke har mottatt svindelanrop eller anrop fra noen som ringer ofte og til mange enda – og at du av den grunn heller ikke har mottatt varsel fra tjenesten.

 

Når det gjelder varsler om numre som ringer ofte og til mange, varsler vi ikke om absolutt alle slike anrop. Vi fokuserer på samtaler fra numre som ringer svært hyppig og til mange mottakere. Dette inkluderer typisk robotsamtaler, spørreundersøkelser, telefonsalg og ulike typer spam.

 

Under Sikkerhet i Talkmore-appen eller på Mine sider kan du se om tjenesten er aktivert på abonnementet ditt. Ser du den ikke her må du bytte til et av våre nye abonnement hvor tjenesten er inkludert. Det kan du enkelt gjøre under Endre abonnement på Hjem-siden. 

Telenors filtre oppdateres kontinuerlig, men det kan dessverre være noen samtaler som går igjennom før de tagges som svindel eller som et nummer som ringer ofte og til mange. Vi oppfordrer til å være forsiktig i samtaler der man mistenker svindel, spesielt med å oppgi sensitive opplysninger.  
Nei, tjenesten varsler kun ved potensiell svindel via anrop. Vi anbefaler derfor å være litt ekstra forsiktig hvis du mottar en SMS fra et ukjent nummer, og spesielt dersom de oppfordrer til å klikke på en lenke i meldingen.  
Nei, tjenesten kan kun varsle deg om samtaler som kommer via mobilnettet, og ikke andre apper eller for eksempel FaceTime. Vi anbefaler derfor at du er ekstra forsiktig når du mottar ukjente anrop via disse appene. 
Hvis du allerede har en app som varsler om svindelanrop vil denne automatisk overstyre varslingene via vår tjeneste Svindel- og Nummervarsel. Vi anbefaler derfor at du deaktiverer denne tjenesten hvis du heller ønsker å bli varslet av Talkmore.  
Har du mottatt en samtale du mistenker er svindel kan du rapportere den via denne siden.  

Denne tjenesten er tilknyttet mobilabonnementet ditt, og ikke til telefonen. De aller fleste nyere telefoner vil støtte tjenesten: 

Den vil fungere på alle iPhoner produsert etter 2015, og for Samsung-telefoner fra 2017 med Android 9 og nyere. For Google Pixel, Sony Xperia og Nokia fungerer tjenesten best på telefoner som er nyere enn 2021. 

Tjenesten fungerer per dags dato ikke på mobiltelefoner fra Huawei, samt Doro-telefoner som ikke faller innenfor kategorien smarttelefon.

 

Husk at du alltid får 1000 kr i mobilrabatt ved kjøp av ny telefon hos oss – når det skulle bli behov for å oppgradere. 

Nei, denne tjenesten fungerer kun via Telenors mobilnett, og du vil derfor ikke bli varslet om potensiell svindel eller om nummer som ringer ofte og til mange når du befinner deg i utlandet.  
Ja, Svindel- og Nummervarsel varsler om potensiell svindel fra både norske og utenlandske nummer. 
Ja, det kan du gjøre i Talkmore-appen eller på Mine Sider under Sikkerhet. Vi anbefaler likevel å ha tjenesten aktivert for din egen sikkerhet. Tjenesten er inkludert i abonnementet ditt og du betaler ingenting ekstra for å bruke den.

Dersom du har en tilsvarende løsning integrert i telefonen din vil denne overstyre Svindel- og Nummervarsel, dersom begge løsninger varsler om samme nummer. Ønsker du heller at det er Talkmore som varsler deg må du deaktivere den integrerte løsningen på telefonen din. Dette ligger gjerne under innstillinger.  

Dersom du ser at Svindel- og Nummervarsel har tagget telefonnummeret til bedriften din som "potensiell svindel" eller som et nummer som "ringer ofte og til mange" kan det være en god idé å gjøre seg kjent med hva som er god ringepraksis for bedrifter og organisasjoner.  

Bedrifter og organisasjoner kan i teorien blir markert av Svindel- og Nummervarsel dersom de har et for overdrevent ringemønster. En bedrift bør ha en ringepraksis der de forholder seg til følgende regler: 

 

  • Unngå mange anrop til samme kunde uten å få svar 
  • Unngå å ringe tidlig på morgenen eller sent på kvelden
  • Unngå å bytte telefonnummer ofte slik at det oppstår usikkerhet rundt hvilken bedrift som egentlig tar kontakt 
  • Om bedriften er et callcenter bør dere unngå å bruke samme telefonnummer når dere representerer ulike bedrifter i ulike bransjer
  • Unngå å bruke samme telefonnummer til ulike formål i bedriften. F.eks. ikke bruke samme nummer til salgsaktiviteter som man bruker til å følge opp kunder fra kundeservice. 
  • Respekter kunder som ikke ønsker å bli kontaktet igjen 
  • Respekter personer som har reservert seg mot telefonsalg og markedsføring

 

Du kan rapportere feiltagging via vår samarbeidspartner Hiya, på denne siden.  

 

Det kan også være lurt å registrere bedriftens telefonnummer hos Hiya og hos de ulike nummeropplysningene slik at de som har automatiske nummeroppslag på telefonen sin kan se at det er din bedrift som ringer. Dette vil hjelpe med å øke sjansen for svar når du ringer. Registrer bedriften hos Hiya her

 

Om du har mottatt et anrop fra noen du kjenner som du ikke har i kontaktlisten på telefonen din kan de i teorien blir markert/tagget av Svindel- og Nummervarsel. Denne markeringen/taggingen vil mest sannsynlig forsvinne etter kort tid. En privatpersons ringemønster vil sjeldent føre til at man blir tagget, men en feilmarkering kan i teorien oppstå.

 

Om personen med telefonnummeret som er tagget benytter nummeret i jobbsammenheng, anbefaler vi personen å besøke denne siden til samarbeidspartneren vår Hiya.

Om Svindel- og Nummervarsel har markert et slikt offentlig nummer ønsker vi gjerne at du rapporterer dette til samarbeidspartneren vår, Hiya, via denne siden.
Du finner vilkår for Svindel- og Nummervarsel her, under punkt 16. 

Spesielle vilkår for Talkmore finner du her
Fant du det du lette etter?

Samtale venter

Motta innkommende samtaler mens du er i en annen telefonsamtale. Les mer her.

Les mer

Mobilforsikring

Her har vi samlet nyttig info rundt mobilforsikring.

Les mer

Viderekobling

Viderekoble samtaler til nummeret ditt videre til et annet nummer. Les mer her.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.