Innstillinger for bruk i utland

Det er ikke uvanlig å oppleve problemer med dekning og oppkobling til ny operatør når man reiser til utlandet. Heldigvis er det som regel raskt og enkelt å fikse på telefonenes innstillinger.

Må dataroaming være på når jeg er i utlandet?
Skal du reise til utlandet og ønsker å bruke mobildata må dataroaming må være skrudd på gjennom innstillinger på telefonen din.


Hvordan skrur jeg på dataroaming?

På iPhone:
Gå til Innstillinger ➜ velg Mobilnett ➜ Velg Mobildatavalg ➜ skru Data roaming på

På Android:
Gå til Innstillinger ➜ velg Mobile nettverk ➜ Velg Dataroaming og skru denne på


Hvorfor fungerer ikke telefonen i utlandet?
Dersom dataroaming er skrudd på og du fremdeles opplever problemer med dekning, skyldes dette som regel operatørvalg på telefonen. Telefonen skal automatisk koble seg opp til foretrukket operatør/nettverk, men noen ganger må man gjøre dette manuelt.


Hvorfor kobler ikke telefonen seg til operatør i utlandet automatisk?
Det kan være flere årsaker til at telefonen ikke koblet seg til en operatør automatisk. Her kan du se noen typiske årsaker: 


  • Operatøren telefonen din valgte automatisk fungerer ikke eller opplever feil
  • Operatøren telefonen din valgte er ikke foretrukket. Noen operatører har svakere dekning enn andre
  • Telefonen din vil ikke koble seg opp automatisk. Dette kan for eksempel skyldes at du har valgt manuelt tidligere
  • Om man befinner seg nær en landegrense kan telefonen din koble seg opp til feil operatør

Hvordan kobler jeg meg til en operatør i utlandet manuelt?
Oppkobling til eller bytte av nettverk gjør du inne på telefonen din sine innstillinger slik:

På iPhone:
Gå til Innstillinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksvalg ➜ Slå av Automatisk

På Android
Gå til Innstillinger ➜ Tilkoblinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksoperatører ➜ Velg manuelt

Når du har skrudd automatisk operatørvalg av vil telefonen gjøre et manuelt søk og du får opp en liste over alle tilgjengelige nettverk i det landet du befinner deg i. Dette søket kan ta litt tid, og søket er ferdig når listen over operatører dukker opp. Her kan du søke opp hvilken operatør som er foretrukket for de ulike landene. Om det fremdeles ikke fungerer så bør du slå telefonen av og på. 


OBS! Dersom du befinner deg nær grensen til et annet land er det anbefalt å ikke la telefonen velge automatisk, men heller manuelt velge selv. Dette for å forhindre at telefonen igjen senere bytter over til feil nettverk/operatør i nabolandet. Prisene for bruk i nabolandet kan være annerledes enn i det landet du befinner deg i, og det kan påløpe ekstra kostnader dersom telefonen din kobler seg opp mot nabolandets nettverk.


Hvis du har gått gjennom innstillingene over og fremdeles opplever problemer ved bruk av telefonen din i utlandet ber vi deg ta kontakt med vår kundeservice slik at vi kan ta en nærmere titt på og hjelpe deg med problemet.

Fant du det du lette etter?

Skip og fly

Ved bruk av telefonen på skip, ferge, fly, offshore eller via satellitt gjelder det egne priser.

Les mer

Full Kontroll

Med Full Kontroll aktivert trenger du ikke bekymre deg for høye kostnader, og en høy telefonregning ved reise utenfor EU/EØS.

Les mer

Soner og datapakker utland

Du har inkludert fri bruk i hele Norden, EU og Storbritannia. Utenfor denne sonen gjelder egne priser.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Varslingsboboleikon med utropstegn
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk drifsmeldingene våre for status.