Vi anbefaler å gå inn i Talkmore-appen og gjennomføre en linjesjekk dersom du opplever nedetid på nettverket.
Slik gjennomfører du en linjesjekk i Talkmore-appen:
- Åpne Talkmore-appen
- Gå inn på brukeren som heter Internett
- Trykk på "Sjekk ditt internett" og følg stegene videre
- Når testen er gjennomført, får du opp resultatet av linjesjekken
Slik oppretter du en ny bruker i Talkmore-appen
Slik gjennomfører du en manuell sjekk uten Talkmore-appen:
- Start med å sjekke lampene på fiberboksen din, som ruteren din er tilkoblet. Se etter lampen merket Power eller Status. Denne viser om enheten mottar strøm. Pass på at strømkabelen er ordentlig tilkoblet.
- Deretter, se etter lampe nummer 2. Den er ofte merket Connection, WAN eller PON. Denne lampen forteller deg om fiberboksen har forbindelse. Hvis den lyser rødt eller er slått av, er det ikke kontakt med fiber inn til boligen. I slike tilfeller kan det hende du trenger en tekniker. Ta kontakt med oss her dersom denne lampen lyser rødt eller er slått av.
- Den tredje lampen heter Data1 eller LAN. Den viser om det er kontakt mellom fiberboksen og ruteren. Sørg for at utstyret er korrekt tilkoblet med en datakabel fra WAN-porten på ruteren til Data1 eller LAN på fiberboksen. Forsøk med en annen kabel dersom lyset fremdeles ikke endrer seg.
- Har du en PC med inngang til nettverkskabel? Test ved å koble nettverkskabelen direkte fra fiberboksen til datamaskinen. Får du ikke tilgang til nettet, kan det indikere en feil med fiberbredbåndet til boligen. Om PC-en får tilgang til internett, ligger problemet sannsynligvis ved ruteren. I dette tilfellet bør du kontakte leverandøren eller forhandleren av ruteren din for ytterligere hjelp.
Ved å følge disse stegene, håper vi du raskt finner ut av og løser problemet. Husk at vi er her for å hjelpe deg, så nøl ikke med å ta kontakt hvis du trenger hjelp.