Nettverket er nede

Dette er en frustrerende situasjon. Her tar vi deg gjennom fire steg for å sjekke hva som kan være årsaken til at nettverket er nede.
  1. Start med å sjekke lampene på fiberboksen din, som ruteren din er tilkoblet. Se etter lampen merket Power eller Status. Denne viser om enheten mottar strøm. Pass på at strømkabelen er ordentlig tilkoblet.
  2. Deretter, se etter lampe nummer 2. Den er ofte merket Connection, WAN eller PON. Denne lampen forteller deg om fiberboksen har forbindelse. Hvis den lyser rødt eller er slått av, er det ikke kontakt med fiber inn til boligen. I slike tilfeller kan det hende du trenger en tekniker. Ta kontakt med oss her dersom denne lampen lyser rødt eller er slått av.
  3. Den tredje lampen heter Data1 eller LAN. Den viser om det er kontakt mellom fiberboksen og ruteren. Sørg for at utstyret er korrekt tilkoblet med en datakabel fra WAN-porten på ruteren til Data1 eller LAN på fiberboksen. Forsøk med en annen kabel dersom lyset fremdeles ikke endrer seg.
  4. Har du en PC med inngang til nettverkskabel? Test ved å koble nettverkskabelen direkte fra fiberboksen til datamaskinen. Får du ikke tilgang til nettet, kan det indikere en feil med fiberbredbåndet til boligen. Om PC-en får tilgang til internett, ligger problemet sannsynligvis ved ruteren. I dette tilfellet bør du kontakte leverandøren eller forhandleren av ruteren din for ytterligere hjelp.

Ved å følge disse stegene, håper vi du raskt finner ut av og løser problemet. Husk, vi er her for å hjelpe deg, så nøl ikke med å ta kontakt hvis du trenger hjelp.

Fant du det du lette etter?

Tregt eller ustabilt nettverk

Opplever du tregt eller ustabilt nett? Her er noen enkle steg for å finne ut hva som forårsaker tregt eller ustabilt nettverk.

Les mer

Nettverksproblemer

Er nettverket tregt og ustabilt, eller helt nede? Her finner du mulige løsninger.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Full oversikt på Mine Sider
Se driftsmeldinger, faktura og sjekk ditt internett i Talkmore-appen og Mine Sider.