Tregt eller ustabilt nettverk

Det er sjelden årsaken bak tregt eller ustabilt nettverk ligger i selve fibertilkoblingen til huset, da det ofte er det ruteren som skaper slike problemer. Her er noen enkle steg for å finne ut hva som forårsaker tregt eller ustabilt nettverk.

Vi anbefaler å gå inn i Talkmore-appen og gjennomføre en linjesjekk dersom du opplever tregt eller ustabilt nettverk.

 

Slik gjennomfører du en linjesjekk i Talkmore-appen:

  1. Åpne Talkmore-appen
  2. Gå inn på brukeren som heter Internett
  3. Trykk på "Sjekk ditt internett" og følg stegene videre
  4. Når testen er gjennomført, får du opp resultatet av linjesjekken

Last ned Talkmore-appen

Slik oppretter du en ny bruker i Talkmore-appen

 

Vanlige årsaker til at man opplever lav nettverkshastighet kan være at ...

  • Ruteren fungerer, men har dårlig signalstyrke. Test om du får bedre WiFi-dekning i nærheten av ruteren. Dersom signalet er sterkere i nærheten av ruteren, kan du ta grep for å forbedre signalstyrken, som å sette opp et mesh-nettverk eller forbedre plasseringen av ruteren. Les mer om mesh-nettverk her.
  • Nettverkskabelen trenger å byttes ut. Det er viktig at nettverkskabelen din er av nyere modell. Eldre nettverkskabler, som er merket med CAT4 eller CAT5, kan være utdatert og ikke i stand til å støtte høyere hastighet.

Fant du det du lette etter?

Nettverksproblemer

Er nettverket tregt og ustabilt, eller helt nede? Her finner du mulige løsninger.

Les mer

Nettverket er nede

Dette er en frustrerende situasjon. Her tar vi deg gjennom fire steg for å sjekke hva som kan være årsaken til at nettverket er nede.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Full oversikt på Mine Sider
Se driftsmeldinger, faktura og sjekk ditt internett i Talkmore-appen og Mine Sider.