- Undersøk fibertilkoblingen
- Har du en PC med nettverkskabel? Koble kabelen direkte fra fiberboksen til PC-en din og mål nettverkshastigheten. Husk å koble fra andre enheter mens du tester.
- Hvis resultatet viser at det ikke er et problem med tilkoblingen inn i boligen, er det mest sannsynlig at ruteren er årsaken til at nettverksproblemene. - Feilsøk ruteren
- Følg instruksjonene for din rutemodell for å finne ut hvorfor den gir dårlig nettverkstilkobling.
- Sjekk om ruteren din har selvbetjente løsninger for feilsøking.
- Er ruteren riktig plassert? Ideelt sett bør ruteren være i midten av huset og litt opphøyet for bedre signal. Unngå å plassere den i et skap.
Hvis du ikke kan gjennomføre en kablet test, eller ikke finner svaret på nettverksproblemene – ta kontakt med oss. Andre årsaker til at man opplever lav hastighet kan være at ...
- Ruteren fungerer, men har dårlig signalstyrke. Test om du får bedre WiFi-dekning i nærheten av ruteren. Dersom signalet er sterkere i nærheten av ruteren, kan du ta grep for å forbedre signalstyrken – som å sette opp et mesh-nettverk eller forbedre plasseringen av ruteren. Les mer om mesh-nettverk her.
- Nettverkskabelen trenger å byttes ut. Det er viktig at nettverkskabelen din er av nyere modell. Eldre nettverkskabler, som er merket med CAT4 eller CAT5, kan være utdatert og ikke i stand til å støtte høyere hastighet.
Husk at vi er her for å hjelpe deg med ytterligere spørsmål eller problemer du måtte ha!