Tregt eller ustabilt nettverk

Opplever du tregt eller ustabilt nett? Det er sjelden at problemet ligger i selve fibertilkoblingen til huset. Vanligvis er det ruteren som skaper trøbbel. Her er noen enkle steg for å finne ut hva som forårsaker tregt eller ustabilt nettverk.
  1. Undersøk fibertilkoblingen
    - Har du en PC med nettverkskabel? Koble kabelen direkte fra fiberboksen til PC-en din og mål nettverkshastigheten. Husk å koble fra andre enheter mens du tester.
    - Hvis resultatet viser at det ikke er et problem med tilkoblingen inn i boligen, er det mest sannsynlig at ruteren er årsaken til at nettverksproblemene.
  2. Feilsøk ruteren
    - Følg instruksjonene for din rutemodell for å finne ut hvorfor den gir dårlig nettverkstilkobling.
    - Sjekk om ruteren din har selvbetjente løsninger for feilsøking.
    - Er ruteren riktig plassert? Ideelt sett bør ruteren være i midten av huset og litt opphøyet for bedre signal. Unngå å plassere den i et skap.

Hvis du ikke kan gjennomføre en kablet test, eller ikke finner svaret på nettverksproblemene – ta kontakt med oss. Andre årsaker til at man opplever lav hastighet kan være at ...

  • Ruteren fungerer, men har dårlig signalstyrke. Test om du får bedre WiFi-dekning i nærheten av ruteren. Dersom signalet er sterkere i nærheten av ruteren, kan du ta grep for å forbedre signalstyrken – som å sette opp et mesh-nettverk eller forbedre plasseringen av ruteren. Les mer om mesh-nettverk her.
  • Nettverkskabelen trenger å byttes ut. Det er viktig at nettverkskabelen din er av nyere modell. Eldre nettverkskabler, som er merket med CAT4 eller CAT5, kan være utdatert og ikke i stand til å støtte høyere hastighet.

Husk at vi er her for å hjelpe deg med ytterligere spørsmål eller problemer du måtte ha!

Fant du det du lette etter?

Nettverksproblemer

Er nettverket tregt og ustabilt, eller helt nede? Her finner du mulige løsninger.

Les mer

Nettverket er nede

Dette er en frustrerende situasjon. Her tar vi deg gjennom fire steg for å sjekke hva som kan være årsaken til at nettverket er nede.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Full oversikt på Mine Sider
Se driftsmeldinger, faktura og sjekk ditt internett i Talkmore-appen og Mine Sider.