Hele 40 % har opplevd digitale sikkerhetstrusler! Slik sikrer du deg

I en fersk undersøkelse vi utførte blant egne kunder, viste det seg at så mye som 40 % har opplevd sikkerhetstrusler på nett. I tillegg har over 150.000 nordmenn opplevd å bli frastjålet sin identitet bare de to siste årene. 

Digital Trygghet – vi spanderer første måneden!

For kun 49,–/mnd dekker forsikringen deg og resten av husstanden, slik at alle kan føle seg tryggere på nett
Tabell Digital Trygghet vs Nettslett

Økt trygghet i hverdagen

Talkmore tilbyr forsikringen Digital Trygghet som gir deg advokathjelp og økonomisk kompensasjon ved ID-tyveri, misbruk av betalingskort, svindel ved netthandel, eller ved uønsket innhold spredt på nett. Forsikringen dekker deg og resten av husstanden, slik at alle kan føle seg tryggere på nett.

Legg til Digital Trygghet
Kvinne som ser på telefonen fokusert

Svindelmetodene du bør være ekstra oppmerksom på:

Utsettes du for digital svindel kan det ha store negative konsekvenser både personlig og økonomisk. Dette innser dessverre mange først når det er for sent, og skaden allerede har skjedd.
Ifølge en undersøkelse gjennomført av Skatteetaten og NorSIS, har over 150.000 nordmenn opplevd å bli frastjålet sin identitet de siste to årene. En ID-tyv vil typisk forsøke for eksempel å opprette kontoer i andres navn for å få levert varer og tjenester, eller forsøke å tilegne seg større økonomiske gevinster ved å ta opp forbrukslån og kredittkortavtaler på vegne av andre. Det kan være vanskelig å oppdage at man har blitt utsatt for ID-tyveri, spesielt i en tidlig fase. Vær oppmerksom på ukjente transaksjoner i banken, og eventuelt innhold i brev eller e-poster du ikke er kjent med.
Forbrukertilsynet opplyser at de jevnlig mottar klager fra forbrukere som har opplevd diverse problemer i forbindelse med netthandel. Dette kan for eksempel dreie seg om utenlandske selskaper som oppretter en norsk nettside, hvor de tar betalt for en vare som du senere aldri får levert. Med Digital Trygghet kompenseres du for økonomisk tap dersom du har handlet en vare på nett og ikke mottar varen, får feil vare eller en mangelfull vare.
Mange venter nå på å motta pakker i posten i etterkant av Black Friday og før jul. Dette er også en gylden mulighet for svindlere til å sende SMS som for eksempel utgir seg for å være Posten. Det kan være vanskelig å skille på en ekte og falsk e-post, ettersom både avsenderen og innholdet i e-posten kan se svært troverdig ut. Det er derfor viktig å merke seg at Posten aldri krever betaling gjennom SMS eller e-post.

En annen ting du bør holde øynene åpne for er falske annonser. Med alle tilbudene som dukker opp under Black Week, Cyber Monday og nå før jul er det lett å bli revet med. Skulle du få opp en annonse av en iPhone 14 til mange tusen kroner mindre enn det andre leverandører selger den for, er det gjerne for godt til å være sant.

Bank-ID som i utgangspunktet er en trygg tjeneste å benytte, har nå blitt en ny måte å svindle på. Svindlerne oppretter falske nettsider for banken din, og får deg til å tro at kontoen din vil bli sperret dersom du ikke logger inn via en lenke du får tilsendt. Dersom du logger deg inn på den falske nettsiden vil svindleren kunne se hva du legger inn av passord og engangskode, og dermed få tilgang til den ekte bankkontoen din. Selv om situasjonen kan oppleves stressende, ta deg tid til å undersøke lenken du har fått tilsendt, og sørg for at det faktisk er banken din som er avsender.  
Å ringe fra et utenlandsk nummer er ikke en like effektiv svindelmetode lengre og svindlerne har derfor begynt å kamuflere sine numre med norske, slik at sjansen er større for at du skal svare når de ringer deg. I telefonsamtalen vil de forsøke å lure deg ved å for eksempel hevde at de skal hjelpe deg med et problem på PC-en din mot betaling.
Grønt hjerte
Jo mer vi sprer kunnskapen, jo tryggere blir vi sammen
Vi i Talkmore oppfordrer deg til å være oppmerksom når du benytter digitale tjenester, og å snakke med de rundt deg om digital sikkerhet. Spesielt de ekstra sårbare som ofte er barn og eldre. 

Dette har du inkludert i Digital Trygghet:

  1. 30 timer juridisk rådgivning med advokat, hvert år, i saker der det foreligger og ikke foreligger tvist
  2. Rask hjelp til begrensing av skadeomfang og iverksetting av tiltak som skal forhindre ytterligere misbruk eller spredning av krenkende innhold på nett
  3. Juridisk bistand for inntil 3 millioner kroner ved tvister 
  4. Økonomisk tap for nye varer kjøpt på nett direkte fra forhandler/næringsdrivende der kjøpesummen er mellom 500 og 3.000 kroner
  5. Kompensasjon av økonomiske tap på opptil 100 000,– ved identitetstyveri og krenkende nettpubliseringer
  6. Kompensasjon som følge av tapt lønnsinntekt på opptil 15 000,–
  7. Psykologbistand etter å ha opplevd identitetstyveri eller en krenkende nettpublisering på opptil 30 000,–

For utfyllende liste, ta en titt på vilkår.

Er du ikke Talkmore-kunde?

Surf tryggere med garantert full Telenor-dekning – til Talkmorepriser