Hvordan bruker vi data og MMS i utlandet?
For å bruke mobildata og sende MMS i utlandet må data roaming være skrudd på. Dette skrus av og på under nettverks/mobilnett innstillingene på din telefon.
Jeg har ingen dekning i utlandet, hvorfor?
Først av alt, anbefaler vi å sjekke om det er blitt aktivert en sperre for bruk i utlandet på abonnementet. Dette kan sjekkes av Admin på Mine Sider eller Talkmore Appen.
Om ingen sperrer er aktivert anbefaler vi å sjekke om mobilen er koblet til en operatør. Dette skal gå automatisk, men det hender feil skjer og du må da koble deg opp manuelt.
Bytte av operatør gjør du inne på innstillinger på telefonen din, under følger veiledning for hvordan det gjøres på forskjellige telefoner:
iPhone
Gå til innstillinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksvalg ➜ Slå av automatisk
Android
Gå til innstillinger ➜ Tilkoblinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksoperatører ➜ Velg manuelt
Windows
Gå til innstillinger ➜ Nettverk og trådløs ➜ Mobilnettverk og SIM-kort ➜ SIM-kort innstillinger ➜ Søk etter nettverk
Når du har foretatt et manuelt søk vil du få opp en liste over alle tilgjengelig nettverk i det landet du befinner deg i. Her kan du se hvilket nettverk/operatør som er foretrukket der du er (velg land, og bla ned til "Se operatørliste for xxx").
OBS! Dersom du befinner deg nært grensen til et annet land er det anbefalt å ikke la telefonen velge automatisk, men heller manuelt velge selv. Dette for å forhindre at telefonen igjen senere bytter over til feil nettverk/operatør i nabo-landet. Prisene for bruk i nabo-landet kan være annerledes enn i det landet du befinner deg i, f.eks om du er i Tyrkia nært grensen til et nabo-land utenfor Europa så vil det påløpe ekstra kostnader dersom telefonen din kobler seg opp mot et nettverk i nabolandet.