Aktuelle sikkerhetstrusler

Dette er sikkerhetstruslene dere må se opp for nå:

Direktørsvindel

Direktørsvindel har på kort tid blitt en reell trussel.

 

Les mer

Fakturasvindel

En svindelmetode som spiller på tilliten.

 

Les mer

Phising

Har du fått en e-post eller SMS du synes ser mistenkelig ut?

 

Les mer

Økt sikkerhet med Trygg Bedrift

Talkmore-kunder surfer allerede tryggere på Telenor-nettet. Med Trygg Bedrift kan de surfe enda tryggere! 
Pssst..! Her er enda noen grunner til at Talkmore Bedriftskunder allerede surfer tryggere!
Nettvern inkludert –kostnadsfritt
Filteret Nettvern stopper deg dersom du er i ferd med å gå inn på en nettside som inneholder virus, svindelforsøk eller lignende.  
Våre systemer hindrer svindel-SMS

Vi har satt opp en rekke systemer for å hindre at svindel-SMS sendes via Talkmore. Som Talkmore-kunde unngår dere derfor å oppleve dette.

Sperrer for bruk utover det inkluderte

Full kontroll og Datakontroll kostnadsfritt, og hindrer de ansatte i å bruke mer enn det som er inkludert i abonnementet.

Ikon av en smilefjes med dråpe på pannen
100 000
Nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri de siste to årene.
Handlekurv ikon
8 av 10
Nordmenn er bekymret for å bli svindlet når de handler på nett.
Ikon av et nøkkelknipe
600 000
Norske passord og e-postadresser er på avveie på det mørke nettet.

Unngå å bli svindlerens neste offer!

Med riktig kunnskap er det lettere å beskytte seg mot farene som truer på nett og mobil
  1. Passord
    Bruk sterke passord og bytt dem ut regelmessig. Ikke bruk samme passord flere ganger og unngå gjenbruk av samme passord på ulike tjenester.
  2. Sikkert nettverk
    Vær forsiktig med bruk av åpne WiFi-soner. Mobilnettet er tryggere. Benytt tjenester som krypterer innhold om du arbeider med sensitiv data, for eksempel VPN.
  3. Backup
    Ha på plass en løsning for sikkerhetskopiering for å minimere risikoen for datatap.
  4. Usikker e-post?
    Tenk deg om før du klikker på lenker eller vedlegg i e-poster. Dobbelsjekk alltid adressen til avsender.
  5. Trådløst nettverk
    Bruk passordbesyttelse på ditt trådløse nettverk.
  6. Logg av
    Logg alltid av og lås enheten din når den ikke er i bruk.
  7. Tofaktorautentisering
    Husk å aktiver tofaktorautentisering på alle kontoer. Du beskytter da kontoen din med både passord og kode på mobilen.
  8. Sikkerhetsbevissthet
    Sørg for at medarbeidere er bevisst på hvilke trusler som finnes, og hvordan man håndterer dem.

Spoofing – telefonsvindel fra norske nummer
Spoofing er en teknikk som gjør at svindlere kan utgi seg for å kontakte deg fra et norsk nummer eller en trygg IP-adresse. For å utføre spoofing på telefon bruker svindlerne en programvare som maskerer det originale nummeret de ringer fra. Dermed kan samtalen se ut som at den kommer fra et norsk nummer, noe som ofte vekker mer tillit enn utenlandske numre.

Wangiri – betyr «ett ring og kutt» på japansk
Har du noen gang blitt oppringt fra et ukjent utenlandsk telefonnummer som bare lar det ringe én eller et par ganger før det blir stille? Da kan du ha bli utsatt for en svindelform som kalles for «wangiri».

Flubot – aggressiv virusbølge på SMS
I den siste tiden har mange nordmenn opplevd å motta falske SMSer som inneholder en lenke. Ikke trykk på denne lenken! Sjansen er stor for at du da kommer til en nedlastingsside for malware.

 

ID-tyveri

Et identitetstyveri er når noen benytter identifikasjonsbevis eller personopplysningene til en person for å begå svindel, bedrageri eller annen kriminalitet. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Skatteetaten og NorSIS, har over 150.000 nordmenn opplevd å bli frastjålet sin identitet de siste to årene. 

 

Fakturasvindel –falske fakturaer

Målet for svindlerne er at du skal trykke på en lenke som følger med e-posten. Svindlerne ønsker å gjøre offeret stresset, og bruker tidspress som virkemiddel.

Direktørsvindel –lure de ansatte til økonomiske transaksjoner

13 prosent av norske virksomheter er rammet av direktørsvindel, men det er store mørketall. Metoden handler om å utgi seg for å være en direktør eller leder i en bedrift – som i all hast spør en ansatt om å betale en faktura eller overføre penger.