Før koblet de fleste av oss helt av gjennom sommerferien, og var tilnærmet utilgjengelig. Slik er det ikke lenger. Vi har mobilen med oss overalt, på stranda, i fjellet og til utlandet, og det betyr at svindlerne har flere måter å nå oss på. En SMS, en e-post, eller en melding på LinkedIn – det skal ikke mer til enn et feiltrykk før du er i gang med å gi fra deg mer enn du aner.
– Når vi andre senker skuldrene, ser de kriminelle sitt snitt. De tar ikke ferie, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor.
Det trengs kun ett klikk
Svindelforsøkene i dag er ikke lenger så åpenbare. En falsk melding om at en pakke er på vei, et problem med BankID, eller en betalingspåminnelse, kan virke troverdig nok til at du klikker før du rekker å tenke deg om to ganger.
– Svindlerne har blitt flinke til å etterligne seriøse aktører, og de vet hvilke ord og situasjoner som får deg til å reagere raskt, sier Busch.
Ofte legges det opp til at ting haster – du må "betale nå med en gang", "klikk her" eller "logg inn umiddelbart». Det er nettopp slike stressmomenter som gjør det lett å gå i fella.