Mobilnett
Mobilnett, mobildata, internett, data. Kjært barn har mange navn og blir stadig en viktigere del av mobil-hverdagen til de fleste. Dersom noen opplever problemer med mobildata, kan det være at internett-innstillingene til mobilen ikke er blitt oppdatert automatisk eller at noe har blitt satt opp feil.
Nullstill nettverksinnstillinger
Det første vi anbefaler er å nullstille nettverksinnstillingene til mobilen. Dette gjøres litt forskjellig fra mobil til mobil, men i hovedsak kan dere prøve følgende:
iPhone
Gå til Innstillinger ➜ Mobilnett ➜ Mobildatanettverk ➜ Bla ned og velg Nullstill innstillinger
Android
Gå til Innstillinger ➜ Tilkoblinger/Mer ➜ Mobilnett ➜ Tilgangspunktnavn ➜ Menyknappen ➜ Tilbakestill til standard
Windows
Gå til innstillinger ➜ Nettverk og trådløst ➜ Mobiltelefon og SIM-kort ➜ SIM-kort innstilinger ➜ velg Telenor Norway
OBS! Husk å slå telefonen av og på etter nullstillingen for at mobildata skal fungere.
Manuelle innstillinger for internett
Støtter telefonen din ikke automatiske innstillinger, kan man gjøre oppsettet manuelt. Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn.
- Tilgangspunktnavn/APN: telenor.smart
- Andre felt skal ikke endres
MMS
For å kunne sende og motta MMS må mobildata være satt opp og aktivert, og mobiltelefonen må støtte MMS. Som Talkmore-kunde er allerede MMS aktivert på ditt abonnement. Merk at telefonen benytter datatrafikk ved mottak og sending av MMS.
Nullstille nettverksinnstillinger
Forsøk først å nullstille nettverksinnstillingene på telefonen. Dette skal automatisk sette opp riktige innstillinger for mobildata og MMS på enheten.
Manuelle innstillinger for MMS:
Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn.
MERK: Ikke alle telefoner har punktene under som standard innstillinger, så det skal kun fylles inn på de punktene som dukker opp på din telefon. Skru telefonen helt av og på etter du har fylt inn punktene riktig.
iPhone
APN: telenor.smart
Brukernavn:
Passord:
MMSC: http://mmsc
MMS-proxy.telenor.no:8080
Maks MMS-størrelse: 2097152
MMS UA Prof-URL
Android
Navn: Talkmore bedrift
APN-navn: telenor.smart
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MMSC: http://mmsc
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6
APN-type: mms,default,supl
Aktivering eller deaktivering av..: APN aktivert
OBS. For å kunne sende og motta MMS må mobildata være satt opp og aktivert.