Kom i gang med IoT

Kategorier/modemtype

For IoT benyttes det vanligvis enkle og rimelige modemtyper. De nye protokollene som brukes for Cat-M/LTE-M er optimalisert for enkelhet, strømsparing og forbedret dekning.

Cat-1 og Cat-4 er også enkle modem men er ikke i samme grad optimalisert som Cat-M. Disse bruker standard LTE-protokoller for kommunikasjon.

  • Cat-M krever en antenne
  • Cat-1 og Cat-4 krever to antenner
  • Cat-1bis, som er en variant av Cat-1, krever en antenne

Når man skal velge modemtype, må man ta hensyn til faktorer som dekning, strømforbruk, tilgjengelig plass for antenner på enheter og behovet for roaming. Det finnes også modemer som støtter flere radioteknologier.

 

Handover og mobilitet
Cat-1 og Cat-4 er standard LTE-modem som støtter handover mellom flere frekvenser og kan også støtte handover til 2G om modemet støtter dette.

LTE-M er en egen radio-protokoll. Denne støtter handover internt; men ikke til andre radio-teknologier. Dette betyr at selv om modemet støtter andre radio-teknologier vil det ikke kunne bytte uten å koble ned og så koble opp på ny teknologi.

 

Hvilken APN (identifikator) benyttes i IoT Total?

For å gi modemet og nettverket beskjed hva man ønsker å koble seg opp mot må man spesifisere et «APN». Standard APN for IoT Total er «telenor.iot». Dette APN`et krever ikke brukernavn/passord, men autentiseres via SIM-kortet.

Det anbefales sterkt å tilrettelegge for funksjonalitet som gjør det mulig å endre innstillinger (som f.eks. APN-navn) over nettet på enheter som står ute i felt. For eksempel hvis man flytter over på kundespesifikt APN etter at terminalen er installert

I tillegg til APN så spesifiseres IP-versjon.

 

APN spesifiseres med kommandoen AT+CGDCONT.

Eksempler:

AT+CGDCONT=1,"IP","telenor.iot" -> IP versjon 4

AT+CGDCONT=1,"IPv6","telenor.iot" -> IP versjon 4

AT+CGDCONT=1,"IPv4v6","telenor.iot« -> Dual stack IPv4 og IPv6

AT+CGDCONT=1,"IP","" -> IP versjon 4, bruk default APN

 

Hvordan kobler man opp terminal på LTE-M?
Terminalen (dvs. kommunikasjonsmodulen) og abonnementet må støtte den teknologien som ønskes benyttet.

De fleste moduler vil koble seg opp automatisk. Første oppkobling kan ta noe tid, ettersom terminalen vil søke gjennom alle frekvensbånd.

For terminaler som kobler opp manuelt og som støtter standariserte AT kommandoer (Hayes command set), kan disse kommandoene benyttes for å koble seg opp og sjekke status. De vanligste kommandoene ser du under:

 

Oppkobling med automatisk nettverksvalg.
AT+COPS=0 -> Automatisk valg
AT+COPS=1,2,"24201" -> Manuelt telenor
AT+COPS=1,2,"24201",8 -> Manuelt telenor Cat-M (modemspesifikk kommando)
(0=GPRS, 7=LTE, 8=Cat-M)

Nettverkssøk kan gjøres med:
AT+COPS=?
Sjekk på status:
AT+COPS=?
Kommandoer som AT+CEREG og AT+CGATT kan brukes men de er etterlevninger fra GPRS.

 

IP i mobilnettet
GPRS kom som et tillegg til GSM/2G og ble derfor omtalt 2.5G.

P’en i GPRS står for «packet» og var det første steget fra en oppkoblet linje til pakkebasert trafikk. GSM og GPRS krevde to pålogginger til nettet; henholdsvis IMSI Attach og GPRS Attach. I tillegg var det for GPRS nødvendig å gjøre en operasjon for å få tildelt IP-adresse.

Denne todelingen fantes også i UMTS/3G.

I LTE/4G så finnes det noen rester av dette, selv om både tale og data er basert på pakkedata. For IoT brukes dette for SMS.

Om ikke SMS eller tale skal brukes så kan man på noen modem bruke kommandoen AT+CEMODE=0 for å velge kun pakkedata. AT+CEMODE=2 gjør at modemet registrerer seg for å motta SMS (CS/PS mode of operation).

Jeg har bestilt IoT total og utstyr som benytter 2G

Telenors 2G-nett stenger ned løpet av 2025. Nedstengingen av 2G-nettet er en del av Telenors pågående modernisering av mobilnettverket, der både 2G og 3G blir erstattet av 4G og 5G. Hvis du for øyeblikket bruker utstyr som er avhengig av 2G-nettet, vil et bytte av utstyr som støtter 4G eller 5G være nødvending. Vi anbefaler at du begynner oppgraderingsprosessen nå for å unngå å miste tilgang til nettet.


Hvilket SIM-kort kan jeg bruke?
Eksisterende/gamle SIM-kort fra andre abonnement kan ikke gjenbrukes.

Vi tilbyr high-temp IoT TrippelSIM-kort med høy temperatur- toleranse.

 

Type SIM-kort IoT Trippel-SIM
Miljø Ekstrem
Temperatur -40 til +150 grader
Vibrasjonsbeskyttelse ETSI TS 102.671​
Pris per SIM-kort 0,–
Anti-korrosjons-behandlet Ja
PIN-kode Ingen PIN-kode
Hva koster MB, tale, SMS og MMS
4G Tale (VoLTE)* 0,99,–
Tale oppstart 0,59,–
SMS 0,59,–
MMS 1,99,–
MB utover det inkluderte 0,99,–

*Kontakt kundeservice for å oppheve 4G tale (VoLTE)

 

Tilbyr dere fast IP-adresse?

Nei, fast IP er ikke tilgjengelig.


Kan IoT benyttes utenfor Norge?
Nei, du kan kun benytte IoT i Norge, og det er sperret for bruk i utlandet.


Hvordan kan vi sperre SIM-kort?
Du kan sperre SIM-kort direkte i Talkmore-appen, på Mine Sider eller via kundeservice.

OBS! Merk at månedsavgiften fortsatt er løpende etter du har sperret SIM-kortet. Om du ønsker å si opp ditt mobilabonnement må du sende oss en skriftlig oppsigelse via chat eller vårt kontaktskjema.

Slik sperrer du SIM-kort i Talkmore-appen og på Mine Sider:

  • Logg inn
  • Søk abonnement
  • Velg SIM-kort innstillinger
  • Klikk på «sperr SIM-kort»


Hvordan kan vi bestille nytt SIM-kort?

Nytt SIM-kort bestilles og aktiveres ved å kontakte kundeservice. 

 

Er det Data Rollover på IoT Total?

Nei, Data Rollover er ikke inkludert.

 

Kan vi kjøpe ekstra datapakker?

Det er ikke mulig å bestille ekstra datapakke, og bruk utover det inkluderte vil bli belastet 0,99,– per MB. Ønsker dere et annet abonnement? Dere kan enkelt bytte i Talkmore-appen eller på Mine Sider.

Fant du det du lette etter?

Oppsigelse

Dersom du ønsker å si opp ditt abonnement må dette gjøres skriftlig via vårt kontaktskjema eller chat. Du finner informasjon om hvordan du gjør dette her.

Les mer

Hva er inkludert i mitt abonnement?

Med abonnement fra oss har du en rekke tjenester og fordeler tilgjengelig, les mer her for å få mest ut av ditt abonnement fra oss.

Les mer

Roller og rettigheter

Med abonnement hos oss kan administrator tildele ulike roller og rettigheter som sier noe om hva bruker skal få tilgang til.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Varslingsboboleikon med utropstegn
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk drifsmeldingene våre for status.