enkel-og-billig

Talkmore Strøm - Gjør det enklere å være strømkunde

I august 2020 skrev vi Norsk Telecom historie ved å bli første mobiloperatør som tilbyr både mobil og strøm. Vi lanserte strøm for å utfordre en bransje som fremstår som forvirrende og vanskelig å forstå for kundene. Vi så en ledig plass i markedet for en strømleverandør som ikke skjuler kostnadene, men som rett og slett er den enkle, rimelige og ærlige strømleverandøren. Vi er faktisk den eneste strømleverandøren i markedet uten noe påslag per kWh!

Ikke nok med det! Nå går vi i bresjen for en helt ny bransjestandard. Næringspolitisk rådgiver Ulf Møller i Energi Norge ønsker oss velkommen til strømbransjen, og mener at forslaget vårt vil være positivt for kundene. Vi ønsker nemlig at alle strømleverandører bør følge en bransjestandard som gjør det enklere for kundene å orientere seg og som sikrer konkurranse på like vilkår.

Vårt forslag er:

  • Strømprisen skal alltid følge prisen på strømbørsen 100 prosent, time for time.
  • Alle priselementer skal kommuniseres tydelig i markedsføringen. Strømpriser skal ikke skjules bak begreper som innkjøpspris, slik Forbrukerrådet har avdekket at mange i bransjen gjør det.
  • Påslag per kWh skal ikke være variabelt, det vil si at det på forhånd skal opplyses nøyaktig om hva påslaget vil bli.

Det er også enkelt å bytte strømavtale, i Norge har vi fritt valg av strømleverandør. Pass på at du ikke inngår avtale om binding hos din strømleverandør, det gjør det vanskelig for deg å bytte og det er ikke alltid at det gir deg best strømpris / spotpris.

Hva må du passe på når du skal inngå ny strømavtale?

  1. Alle priser skal opplyses klart og tydelig.
  2. Velg spotprisavtale, anbefales fra Forbrukerombudet.
  3. Se opp for høye påslag eller binding.
  4. Se over avtalevilkårene før du signerer.
  5. Du kan alltid benytte angreretten din, men du må holde fristen på 14 dager.