Unngå ID-tyveri

Hva kan du gjøre selv?

I takt med at Nordmenn stadig deler mer informasjon og bilder på sosiale medier, samt at netthandel stadig øker, risikerer hver nordmann å bli utsatt for to - tre forsøk på identitetstyveri i løpet av livet, i følge Datatilsynet. I tillegg har hacking og deling av krenkende innhold på nett, samt nettmobbing den siste tiden vært et stadig tilbakevendende tema i media.

I lys av dette blir stadig flere mer bevisst på at de burde ta sin egen digitale sikkerhet på alvor, men det er fortsatt svært mange som ikke vet hvordan de kan sikre seg. I følge en fersk undersøkelse utført for Telenor av Kantar TNS, er fire av ti veldig bekymret for at persondata skal komme på avveie eller at de blir utsatt for ID-tyveri. Samme undersøkelse viser at kun åtte prosent vet hva de kan gjøre for å sjekke om deres digitale informasjon er på avveie på nettet.

Vi tar dette svært alvorlig, og ønsker å tilrettelegge for at våre kunder skal føle seg trygge. Digital Trygghet er et tiltak for å gi våre kunder økt trygghet - gjennom å tilby rask hjelp ved mistanke om misbruk. Det er også mye du kan gjøre selv for å forsøke å hindre svindel:

 

Her er noen av våre tips:

  • Benytt forskjellige passord på ulike tjenester.
  • Bytt passord regelmessig, helst hvert halvår.
  • Sjekk om e-postadressen din er lekket – er den det bør du endre passord
  • Del aldri dine personlige data på internett
  • Send aldri bank/kredittkort-detaljer på e-post
  • Handle aldri på nettbutikker som ikke har sikker betaling
  • Dersom det er mulig - sørg for at din postkasse er låst
  • Unngå å klikke på linker i e-poster, særlig ved ukjent avsender – skriv inn adressen selv i nettleser
  • Hold oversikt over transaksjoner på din bankkonto. Det kan være lurt å sette opp varsel for utførte betalinger