Meld skade

På denne siden finner du informasjon om hvordan du sender inn et krav når du har mobilforsikring gjennom Talkmore. Det er vår samarbeidspartner, SquareTrade, som følger opp forsikringssaken din. 

Dette må du gjøre før du melder skade

 

  1. Finn IMEI-nummeret
    Sørg for å ha IMEI-nummeret klar før du starter. Dette nummeret er unikt for hver enhet og må oppgis for å kunne identifisere telefonen din. Du finner det på mobilens innstillinger under "om", eller du kan taste *#06# på mobiltastaturet. 
  2. Slå av sporingsfunksjoner på mobilen din
    Før du starter må du huske å slå av Find my iPhone  eller Finn enheten min (Android), eller lignende. Du kan gjøre dette enkelt i innstillingene dine eller online, hvordan du gjør dette varierer fra mobil til mobil. Du finner også forklaring på hvordan du skrur av sporingsfunksjonen på siden "Meld Skade", der du oppretter sak. 

    NB! Hvis tracking ikke er slått av, kan ikke mobilen repareres, og som det fremgår av forsikringsbeviset ditt vil du få et gebyr. 
  3. Melde inn i skadeportalen
    I skadeportalen hos SquareTrade beskriver du hva som har skjedd med telefonen din, og får deretter vite hvordan dette kan løses. Etter du har meldt inn saken vil SquareTrade behandle den. Du mottar en e-post når saken er ferdig behandlet, og hva som vil skje videre etter det.
  4. Betal egenandelen
    Når du melder inn skaden i skadeportalen får du beløpet for egenandelen din. Etter du har betalt vil du innen 24 timer motta en e-post som inneholder all informasjonen du trenger for å få enheten din reparert. 
Er du usikker på om du har Skjermforsikring eller Plussforsikring?

Dette kan du se ved å logge deg inn i Talkmore-appen eller på Mine Sider, gå til sikkerhet nederst i bunnmenyen, og scroll ned til Mobilforsikring, eller gå direkte til dine forsikringer her. Du kan også melde inn skaden din her inne.

Har du knust skjermen?

 

Hvis du har knust skjermen din og ønsker å opprette en forsikringssak, bør du lagre innholdet på telefonen din først, dersom det lar seg gjøre. Dette er fordi innholdet på telefonen kan gå tapt under reparasjonen. 

 

For iPhone, gå til Innstillinger, deretter iCloud (for iPhone7, trykk på initialene dine etter Innstillinger, deretter iCloud). Velg Sikkerhetskopier og trykk på Sikkerhetskopier nå. Er denne allerede skrudd på skal backup være gjort automatisk. 

For Android, gå til Innstillinger, deretter Kontoer. Her kan du administrere tjenester, og aktivere/deaktivere automatisk synkronisering. 

 

Mistet eller frastjålet telefon?

 

Hvis du har Plussforsikring dekker dette både mistet eller stjålet telefon. Før du melder inn til forsikringen bør du gjøre dette: 


  1. Anmeld tyveriet
    Er telefonen stjålet, du anmelde tyveriet til politiet før du kan melde inn en forsikringssak. Dette gjør du ved å møte opp på en politistasjon eller anmelde via nett hos politi.noPolitiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan brukes eller selges videre.

    Er du under 18 år bør du møte opp på en politistasjon sammen med en foresatt. Du kan også få en foresatt til å anmelde tyveriet for nett for deg.
  2. Sperr abonnementet
    Vi anbefaler at du sperrer abonnementet så fort som mulig etter at du oppdager at mobilen er borte. Dette er for å sikre at ikke andre kan ta det i bruk. Du sperrer abonnementet ved å låse SIM-kortet, og du kan gjøre dette i Talkmore-appen eller på Mine sider. Du kan også kontakte vårt kundesenter her.
  3. Slett innhold på telefonen
    Har du sensitivt innhold på mobiltelefonen din, enten det er bilder eller dokumenter, kan det være greit at dette slettes umiddelbart hvis mobilen er stjålet. Har du aktivert Automatisk sletting av data på mobilen din, slettes dataene automatisk hvis tyven har tastet inn feil kode nok ganger. På iPhone aktiverer du denne under Innstillinger, og inne på Touch ID og kode.

    En annen mulighet er hvis du har aktivert Fjernsletting på mobiltelefonen din. Da kan du fjernslette alt av innhold ved et par enkle tastetrykk ved et eventuelt tyveri. Slik aktiverer du fjernsletting:

    iPhone: Apples løsning heter Find my iPhone eller Finn iPhone. For at tjenesten skal fungere må du ha aktivert funksjonen før den ble borte. Du slår på funksjonen under Innstillinger - iCloud og Finn iPhone.

    Android: Googles Android Device Manager for Android har flere likheter med Finn iPhone og koster ingenting. Tjenesten er tilgjengelig på alle Android-enheter med Android 2.2 eller høyere. Dette gjør du på følgende måte: Innstillinger - Om telefonen og Programvareoppdatering. Deretter gir du Android Device Manager tillatelse til å fjernlokalisere mobilen via Innstillinger - Sikkerhet - Enhetsadministratorer.

Du kan også kontakte SquareTrade på telefon: 21 49 20 59.

Ha IMEI-nummeret (serienummeret) til mobilen klart før du ringer.