Nettvern

Hva er Nettvern?

Nettvern er enklest forklart et filter i mobilnettet som stopper deg i å gå inn på "utrygge sider"

Hva er en utrygg side spør du?
Rundt 70% av nettsider som blir opprettet, har som formål å lure personer. Dette kan være alt fra falske nettbutikker, sider som utgir seg for å være kjente selskap, spill-sider osv. Det alle har til felles, er at de ønsker å lure deg til å oppgi kortdetaljer, personalia og/eller annen sensitiv informasjon.  

 

Hvordan fungerer Nettvern?

Enklest forklart fungerer Nettvern slik:
Telenor har en lang liste over de vanligste utrygge nettsidene. Disse sidene blir automatisk blokkert i nettverket og Nettvern vil informere deg om du var i ferd med å gå inn på en utrygg nettside.
 

Må jeg gjøre noe for å bruke Nettvern? 

Om du ikke har Nettvern aktivert fra før av, trenger du bare aktivere dette i Talkmore-appen eller Mine Sider og skru av og på mobilen din. Etter dette er det bare å surfe som vanlig. Nettvern vil ligge i bakgrunnen og stoppe deg dersom siden du prøver å gå inn på er registrert som utrygg.

 

Vi tror at alle har bruk for Nettvern, derfor har vi automatisk påskrudd tjenesten på våre abonnement

 

Fungerer Nettvern over alt? 

Nettvern fungerer så lenge du surfer på mobilnettet (4G og 5G). Når du er koblet til WiFi, vil ikke Nettvern fungere.

 

Må jeg ha på Nettvern? 

Nei, Nettvern er helt frivillig, men vi anbefaler sterkt å ha på tjenesten i sikkerhets skyld. Du kan alltid velge å skru av tjenesten i Talkmore-appen eller Mine Sider. 

 

Er jeg helt trygg med Nettvern?

Dessverre nei. Selv om Nettslett stopper mange svindelforsøk er det fortsatt lurt å ta forhåndsregler når du er på nett. 
Vi anbefaler å lese gjennom forhåndsreglene vi har samlet.

Forhåndsregler for trygg nett-surfing

 

  • Sjekk nettadressen
    Mange av de falske nettsidene har adresser med ord sammensatt av merkenavn og norske ord, som canadagoosejakke.no. Ofte brukes også ord som «billig» eller «salg» i slike nettadresser. Det kan også være adresser der det mangler en bokstav, som telnor.no, istedenfor telenor.no.
  • Gjør et søk
    Sjekk om noen andre har hørt om nettbutikken, eller har erfaringer med den. Lukk nettsiden, og ta et kjapt søk i en søkemotor for å se hva andre har skrevet. Da får du fort svar på om det er en seriøs side eller ikke. Er du usikker på om siden du er inne på er falsk – gå ut og søk den opp på nytt via Google. Da ser du fort om URLen er den samme, eller om du var inne på en side med nesten samme navn tidligere.

  • Betal sikkert
    Bruk kredittkort når du betaler. Etter norsk lov (finansavtaleloven § 54b) har du nemlig rett på kortreklamasjon dersom du er blitt svindlet på nett etter å ha betalt med et kredittkort. Bruk av vanlig bankkort er imidlertid ikke lovregulert på samme måte, men kan likevel gjelde etter avtalevilkårene til Visa og Mastercard.
  • Bruk kjente nettbutikker
    Ikke kjøp varer fra ukjente nettsider, for eksempel nettbutikker som selger merkevarer rimeligere enn andre steder. Det kan godt være du faktisk får varene du har bestilt i posten, men aktørene bak siden kan samtidig lagre kredittkortinformasjonen din og misbruke denne eller selge den videre. Det er nyttig å spørre seg selv; er dette tilbudet for godt til å være sant?
  • Se etter lås-ikon ved nettadressen
    Legg aldri igjen person- eller kortopplysninger på nettsider hvis det kun står «http» i URLen. Det skal stå «https» i URLen for at du skal være trygg på at informasjonen din krypteres. Er du inne på en tilsynelatende trygg side – men ser ikke et lås-ikon øverst i venstre hjørne? Da er nettsiden falsk.
  • Sjekk språk og formuleringer
    Teksten på norske svindelnettsider lages ofte ved hjelp av Google Translate. Finner du rare ord eller formuleringer, er dette en åpenbar varsellampe.

Fant du det du lette etter?

Viderekobling

Viderekoble samtaler til nummeret ditt videre til et annet nummer. Les mer her.

Les mer

Mobilsvar

Her finner du nyttig info og svar på spørsmål om MobilSvar.

Les mer

Samtale venter

Motta innkommende samtaler mens du er i en annen telefonsamtale. Les mer her.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Varslingsboboleikon med utropstegn
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk drifsmeldingene våre for status.