Mobilforsikring

Få svar på spørsmålene du måtte ha om våre mobilforsikringer her.

Med en mobilforsikring fra Talkmore, kan du være tryggere på at dersom uhellet er ute, så får du rask og god hjelp slik at du kjapt er tilbake på nett.

Vi tilbyr to forskjellige forsikringer du kan velge mellom. Skjermforsikring og Plussforsikring.

  • Skjermforsikring dekker skjermen til mobilen. Er uhellet skjedd kan du enten sende den inn eller gå på drop-in reperasjon.
  • Plussforsikringen på sin side dekker alle eventuelle skader og tap. Dette gjelder både om du mister eller blir frastjålet mobilen.
    Du kan lese mer om forskjellen på forsikringene her.
En av fordelene med våre forsikringer, er at vi ikke bare tilbyr disse på telefoner kjøpt fra nettbutikken vår. Du kan nå legge til forsikring på alle telefoner som er opptil tre år gamle, uavhengig av hvor du kjøpte den. Vi har også knyttet forsikringen til telefonen i stedet for abonnementet, slik at du ikke lenger er begrenset til maks 1 forsikring pr abonnement.

Legg til mobilforsikring

Mobilforsikring finner du under Forsikring på Hjem-siden din.

Trykk deg inn på Forsikring, deretter Mobilforsikring og velg Kjøp mobilforsikring. Du kan da velge hvilken forsikring du ønsker å legge til. Forskjellen på forsikringene vi tilbyr kan du lese mer om litt nede på denne siden.
Legg til mobilforsikring
Når du legger til mobilforsikring i appen, vil vi prøve å hente ut IMEI-nummeret automatisk for deg på mobilen du har SIM-kortet ditt i. Dette vil vises som et eget alternativ. Om vi ikke klarer å hente IMEI automatisk eller om du ønsker å forsikre en annen mobil. Kan du velge å legge til IMEI manuelt.

IMEI er den unike ID-en til mobilen Tenk på det som et personnummer for mobilen. Med IMEI-nummeret sikrer vi at det faktisk er mobilen du har, som blir forsikret.
IMEI finner du på mobilens innstillinger.
På iPhone:
Innstillinger | Generelt | Om | IMEI står litt lenger ned på siden.

På Android:
Innstillinger | Om telefonen | Bla deg ned til enhetsdetaljer
I tilfeller hvor du trenger en erstatningsenhet, trenger vi å vite hvilken farge mobilen din har, slik at vi best mulig sikrer at du får samme farge på den nye mobilen.

Mobil produsentene kaller gjerne fargene sine noe unikt, men for å begrense valgene har vi brukt mer standard alternativer. Er har du en iPhone med fargen "space grey", så velger du svart, eller grå. Har du en Pixel i fargen "mint" kan du velge grønn. Resten fikser vi.

Likt som med farge, trenger vi å vite lagringskapasiteten til mobilen din slik at du får det samme i tilfeller der du trenger en ny telefon.

Denne informasjonen finner du også på innstillingene på telefonen.

  • På iPhone:
    Innstillinger | Generelt | Om | Lagring står beskrevet som "Kapasitet"
  • På Android:
    Innstillinger | Lagring | Total lagring pleier å stå øverst på siden.
Etter du har fylt inn informasjon trenger vi kun to bekreftelser til angående telefonen.

Det første punktet er at telefonen er skadefri. Det er ikke lov å aktivere en mobilforsikring dersom du allerede har skadet eller mistet mobilen. Forsikringen gjelder kun fra tidspunktet den blir aktivert.

Det andre punktet du må bekrefte er at mobilen er under tre år gammel. Vi har klart å legge til en høy grense på hvor gamle enheter du kan aktivere forsikring på. Men er mobilen eldre enn tre år, kan du ikke aktivere forsikring på denne. Grensen gjelder fra kjøpstidspunktet.

Når dette er gjort, får du en oppsummering med en siste bekreftelse på forsikringens vilkår. Når disse er godkjent blir forsikringen aktivert og gjeldende umiddelbart.

Merk: Forsikringen har en karantene på 30 dager. Det betyr at forsikringen vil være gjeldende umiddelbart, men du kan ikke melde inn en skade før det har gått 30 dager. Skulle uhellet være ute i løpet av karantenetiden, kan du fint melde inn skaden etter karantenetiden er over.
Spørsmål og svar
Nei, det trenger den ikke!
En av de store fordelene med våre mobilforsikringer, er at du kan aktivere de på mobiler som er kjøpt andre steder enn i vår egen nettbutikk. Har du nylig blitt kunde hos oss og kjøpt en mobil hos din forrige operatør, så kan du legge til forsikring på denne uten problem. De eneste kravene vi har, er at telefonen ikke kan være skadet fra før, og må være maks tre år gammel.
Forsikringen du legger til, vil være knyttet til mobilen og ikke abonnementet. Det betyr at du beholder forsikringen selv om du kjøper en ny telefon. Perfekt om du ønsker å gi mobilen videre til en annen i familien. Du kan selvfølgelig legge til forsikring på den nye også, slik at mobil-parken er trygg. Ønsker du å fjerne en forsikring gjør du dette enkelt fra Talkmore-appen eller Mine Sider.
Skulle du ønske eller trenge å hente forsikringsbeviset ditt, finner du det alltid på Talkmore-appen og Mine sider. Du fikk også forsikringsbeviset sendt på epost når du først la til forsikringen.
Om du ønsker å bytte mellom forsikringene vi tilbyr, så er dette mulig, men du må først deaktivere din eksisterende forsikring og opprette den nye.
Den gamle forsikringen vil gjelde ut måneden og den nye vil bli aktiv umiddelbart. Merk at den nye forsikringen vil få en karantenetid på 30 dager. Du vil fortsatt være forsikret, men du vil måtte vente 30 dager før du kan melde inn et forsikringskrav.


Når uhellet har skjedd, oppretter du raskt og enkelt et krav til vår forsikringspartner Squaretrade på telefon: 21492059. Når du ringer er det lurt å ha IMEI til telefonen lett tilgjengelig. Vi har registrert IMEI på telefonen inne på Talkmore-appen og Mine Sider, men du finner den også på telefonens innstillinger.
Ja det kan du!

Det som er lurt med vår nye forsikring, er at den knyttes til en spesifikk telefon og ikke et abonnement. Så du kan legge til en forsikring fra oss på telefoner til resten av familien om det skulle være ønskelig. Rosinen i pølsa er at mobilen du forsikrer hos oss, til og med kan være i bruk hos en annen operatør!