Mobilt Bredbånd Manuelt oppsett

Her finner du info og veiledning for oppsett av Mobilt Bredbånd.

Hvorfor fungerer ikke det Mobile Bredbåndet mitt?

Hvis du har et aktivt abonnement, SIM-kort og ruter så skal bredbåndet ditt fungere, men det hender at man opplever feil på enten SIM-kortet eller ruteren og bør gå gjennom noen innstillinger.

 

Hvordan skrur jeg PIN-koden av?

PIN-kode skrus enkelt av ved å sette SIM-kortet i en telefon, og skru den av via telefonens SIM/PIN innstillinger. Slik gjør du:

iPhone:

  1. Gå til Innstillinger og velg Mobilnett

  2. Velg SIM PIN

  3. Skru den grønne skyve knappen av

  4. Tast inn nåværende PIN-kode

Android

  1. Gå til Innstillinger

  2. Velg Sikkerhet og låseskjerm

  3. Velg SIM-kortlås og fjern haken på Lås SIM-kortet
  4. Tast inn den nåværende PIN-koden

 

Hvordan endrer jeg innstillinger på ruteren manuelt?

Hvis du har skrudd PIN-koden av, men fremdeles ikke får brukt bredbåndet bør du gå gjennom ruterens innstillinger manuelt. For å gå gjennom ruterens innstillinger må du komme deg til administrasjonssiden.

 

IP-adressen på rutere kjøpt hos oss er: 192.168.1.1.

 

Slik kommer du til administrasjonssiden:

  1. Koble deg til ruterens trådløse nettverk via en telefon, nettbrett eller PC. Selv om du ikke har nettverkstilgang må du gjøre dette.
  2. Åpne en nettleser og i søkefeltet tast inn ruterens IP-adresse, trykk Enter eller Søk
  3. Tast inn ruterens passord

Ruterens administrasjonsside vil nå åpne seg og herfra har du mulighet til å administrere innstillinger for ruteren og SIM-kortet. Her bør du gå gjennom og rette på disse innstillingene:

 

  1. Gå inn på fanen Settings

  2. Trykk på New Profile og skriv inn følgende: 
    - Profile name: Telenor
    - Username: Denne kan stå blank
    - Password: Denne kan stå blank
    - APN (Tilgangspunktnavn): telenor.mbb
  3.  
  4. Trykk på Save

Etter du har lagret innstillinger må du skru ruteren din av og på, og du skal da ha dekning.

 

Jeg har en ruter kjøpt hos noen andre, hvordan går jeg gjennom innstillinger?

Vi har ikke oversikt eller brukerveiledning for rutere kjøpt hos andre, men her finner du innstillinger som må endres for å kunne bruke Mobilt Bredbånd fra oss.

 

For å komme til administrasjonssiden på ruteren din må du taste inn IP-adressen til ruteren i et søkefelt i en nettleser med samme fremgangsmåte som nevnt over. IP-adressen til ruteren din står som regel under ruteren.

 

Fra administrasjonssiden skal det være en innstilling som heter 4G, Nettverksinnstillinger eller lignende. Herfra bør du få opp noe i duren Oppdater profil, legg til ny profil eller APN-settings.

Følgende Innstillinger må være fylt inn for at internett skal fungere:

  • APN-type: Telenor
  • APN-Tilgangspunktnavn: telenor.mbb
  • Authentication: PAP
  • Username: Denne kan stå blank
  • Password: Denne kan stå blank

Deretter kan du lagre og velge den nye internett-profilen som standard. Etter du har lagret innstillinger må du skru ruteren av og på. 

 
Fant du det du lette etter?

Mobilt bredbånd i utlandet

Kan jeg bruke Mobilt bredbånd i utlandet?

Les mer

Bestill Mobilt bredbånd

Her har vi samlet nyttig info og svar på ofte stilte spørsmål rundt bestilling av Mobilt Bredbånd.

Les mer

Datakort til Mobilt Bredbånd

Her har vi samlet nyttig info og svar på ofte stilte spørsmål rundt datakort på Mobilt Bredbånd.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Varslingsboboleikon med utropstegn
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk drifsmeldingene våre for status.