Unngå å havne i svindelfella

Black Week og førjulstiden er høysesong for svindelforsøk. Her er våre tips for å unngå å havne i fella.

Vanlige svindelmetoder på nett


Falske nettsider, SMS-er og e-poster ser stadig mer troverdige ut, og nå kreves det gjerne et mer kritisk blikk for å avsløre svindelforsøk. 

 

Ifølge NorSIS oppgir 45 % av alle nordmenn som har opplevd å bli svindlet på nett i løpet av de siste to årene, at de har betalt for en vare eller tjeneste de aldri mottok. 17 % har gitt fra seg kort- eller bankopplysninger til falske sider, og 26 % oppgir at de har tatt en risiko når de har handlet på nett. I tillegg forteller mange at de er usikre på hvordan de sjekker om en nettside er trygg.

 

Phishing er en annen vanlig svindelmetode, spesielt i tider med mye netthandel. Svindlere utgir seg for å være Posten eller andre kjente aktører, og prøver å få deg til å klikke på lenker og oppgi kortinformasjon.

bilde av mobiltelefon med SMS fra svindler

Våre 5 tips for å unngå å bli svindlet på nett

  1. Ser nettadressen troverdig ut? Sjekk særlig for skrivefeil og dårlig grammatikk.
  2. Design og språk: Ser designet på nettsiden proft ut, og er språket godt og uten skrivefeil?
  3. Er tilbudet for godt til å være sant – så er det ofte det.
  4. Manglende kontaktinformasjon til bedriften.
  5. Ukjente betalingsmetoder. Vi anbefaler å betale med kredittkort da man gjerne er bedre forsikret ved bruk av dette. 

Vil du føle deg tryggere på nett? 

Med Digital Trygghet er du og hele husstanden beskyttet med advokathjelp og økonomisk kompensasjon dersom man skulle bli utsatt for misbruk av betalingskort, svindel ved netthandel, ID-tyveri, uønsket innhold spredt på nett, og mye mer.
Les mer om Digital Trygghet
Mor og sønn som sitter å ser på telefonen