Se opp for falske SMS og Facebook-meldinger

Metodene er mange, men den vanligste metoden som HELP Forsikring ser, er phishing, hvor svindlere forsøker å fiske etter personlig data eller annen informasjon. Dette skjer som oftest gjennom e-post, SMS og sosiale medier.

 

Mange venter på å motta pakker i posten i etterkant av salget. Dette er også en gylden mulighet for svindlere til å sende SMS som for eksempel utgir seg for å være Posten. Disse meldingene spiller ofte på følelser og tidspress. I mange tilfeller prøver svindlerne å få deg til å tro at pakken som er på vei står fast i terminalen fordi den mangler porto eller må fortolles.

Netthandel og svindelmetoder 

Det er ofte fort gjort å trykke på lenker og fylle ut informasjonen de ber om. Man vil jo at varene man har bestilt skal komme fort frem. Ifølge data fra NorSIS legger 2 av 10 igjen opplysninger på sider de kommer til etter lenkeklikk i e-post, SMS, eller sosiale medier.

 

Gjennom året ser man utallige konkurranser på nettet. En svindelmetode HELP har begynt å se mye av, er hacking og svindling gjennom Messenger. Det har dessverre dukket opp mange eksempler hvor man har fått en melding på Facebook av noen som utgir seg for å være et familiemedlem, en venn eller en bekjent. I meldingene ber de deg ofte om telefonnummeret ditt slik at vedkommende kan melde dere på en konkurranse hvor du vil motta en kode på SMS. De skriver så at dere vant et beløp hver og ber deg så om kontonummer slik at de kan overføre gevinsten. I realiteten er det en svindler som vil ta penger fra deg. 

Beskytt deg mot svindelforsøk

Det er ikke alltid like lett å vite om en nettside er ekte eller falsk, og om den er trygg å handle i eller ikke. Derfor kommer vi med 5 enkle huskeregler ved netthandel. 
  1. Sjekk om nettsiden er sikker. Se etter om det står https eller er en hengelås foran nettadressen. Svindlere kan likevel opprette nettsider med https. Vi anbefaler derfor å trykke på hengelåsen for å få flere opplysninger om nettsiden. Stemmer ikke disse med nettadressen, bør det lyse en varsellampe.
  2. Dersom du ikke kan finne kontaktinformasjon til nettbutikken noe sted, er dette også en grunn til å tenke deg om før du trykker på kjøp.
  3. Du bør også sjekke om det er noe med språket som skurrer. Gebrokkent norsk eller blanding av norsk og for eksempel engelsk tyder på at det nok er en falsk nettside.
  4. Er prisene mye lavere enn andre steder, er det nok for godt til å være sant.
  5. Dersom du handler, bruk kredittkort. Skulle du motta en falsk, eller defekt vare, eller dersom varen ikke kommer i det hele tatt, er det lettere å få refundert pengene fra banken dersom du har brukt kredittkort.

Vi vil at våre kunder skal føle seg trygge

Våre kunders sikkerhet er viktig for oss. Med Digital Trygghet tilbyr vi deg rettshjelpsforsikring sammen med HELP Forsikring. Forsikringen gir deg og hele husstanden rett til juridisk rådgivning, advokatbistand og kompensasjon ved økonomisk tap. Dere får tilgang til rådgivning både før og etter at uhellet er ute.

Dette er inkludert i tjenesten Digital Trygghet fra Talkmore

Handlekurv ikon
Netthandel
Netthandel-delen sørger for tryggere handel på nett ved å kompensere økonomisk tap dersom du ikke mottar avtalt vare, får feil vare eller varen skulle vise seg å være mangelfull.
ID-tyveriforsikring
ID-tyveri-delen gir deg advokathjelp og økonomisk kompensasjon hvis du skulle oppleve ID-tyveri, misbruk av betalingskort, eller få uønsket innhold spredd på nett. Forsikringen gjelder hele husstanden.
Nettslett ikon
Nettslett
Nettslett-delen gir deg advokatbistand hvis du blir utsatt for netthets, eller opplever at privat innhold kommer på avveie. Med Nettslett har du et støtteapparat som hjelper deg i en vanskelig situasjon.

 

Vilkår

  • Talkmore fungerer som tjenesteagent for HELP Forsikring
  • Forsikringen er kun gjeldende så lenge du har et aktivt abonnement hos Talkmore
  • Last ned vilkår