Black Week og desember er tiden for storhandel på nett. Mange benytter denne tiden til å få unnagjort julegavehandelen – dessverre er denne perioden også en tid svindlere utnytter seg godt av. Under gir vi deg noen gode råd til hvordan du kan avsløre svindelforsøk, og hva du bør gjøre dersom du har blitt lurt.

Vanlige svindelmetoder i juletiden

De fleste av oss er kanskje allerede stresset over alt som må gjøres før jul. Det er derfor fort gjort å være litt uoppmerksom – man vil jo at julegavene skal komme frem i tide! Ifølge data fra NorSIS legger 2 av 10 igjen opplysninger på sider de kommer til etter lenkeklikk i e-post, SMS, eller sosiale medier. Det er særlig to svindelmetoder som øker i november- og desembermånedene:

 

Phishing gjennom e-post, SMS og sosiale medier. Metodene er mange, men den vanligste metoden HELP Forsikring ser, er phishing, hvor svindlere forsøker å fiske etter personlig data eller annen informasjon. Dette skjer som oftest gjennom e-post, SMS og sosiale medier. Mange venter på å motta pakker i posten i etterkant av Black Friday og før jul. Dette er en gylden mulighet for svindlere til å sende SMS som utgir seg for å være for eksempel Posten. Meldingene spiller ofte på følelser og tidspress, hvor svindlerne gjerne prøver å få deg til å tro at pakken står fast i terminalen fordi den mangler porto eller må fortolles. Svindlerne regner med at du har en pakke på vei og føler deg truffet av budskapet, slik at du klikker på lenken og legger igjen kortinformasjonen din. Da er dessverre skaden gjort.

Konkurranser og julekalendere på nett. En svindelmetode HELP dessverre har begynt å se mye av, er hacking og svindling gjennom Messenger. Det finnes mange eksempler hvor man har fått en melding på Facebook av noen som utgir seg for å være en bekjent. I meldingene ber de deg ofte om telefonnummeret ditt for å kunne melde dere på en konkurranse hvor du vil motta en kode på SMS. De skriver så at dere vant et beløp hver og ber deg om kontonummer slik at de kan overføre gevinsten. I realiteten er det en svindler som forsøker å ta penger fra deg.

Slik avslører du svindelforsøk

Det er ikke alltid like lett å vite om en nettside er ekte eller falsk, og om den er trygg å handle i eller ikke. Derfor kommer vi med 5 enkle huskeregler ved netthandel. 
  1. Sjekk om nettsiden er sikker. Se etter om det står https eller er en hengelås foran nettadressen. Svindlere kan likevel opprette nettsider med https. Vi anbefaler derfor å trykke på hengelåsen for å få flere opplysninger om nettsiden. Stemmer ikke disse med nettadressen, bør det lyse en varsellampe.
  2. Finn kontaktinformasjon. Dersom du ikke kan finne kontaktinformasjon til nettbutikken noe sted, er dette også en grunn til å tenke deg om før du trykker på kjøp.
  3. Sjekk om det er noe med språket som skurrer. Gebrokkent norsk eller blanding av norsk og for eksempel engelsk tyder på at det er en falsk nettside.
  4. Spør deg selv om prisene er realistiske. Er prisene mye lavere enn andre steder, er det nok for godt til å være sant.
  5. Dersom du handler, bruk kredittkort. Skulle du motta en falsk, eller defekt vare, eller dersom varen ikke kommer i det hele tatt, er det lettere å få refundert pengene fra banken dersom du har brukt kredittkort. Med Digital Trygghet er du garantert å få tilbake pengene du tapte.

Dette er inkludert i tjenesten Digital Trygghet fra Talkmore

Handlekurv ikon
Netthandel
Netthandel-delen sørger for tryggere handel på nett ved å kompensere økonomisk tap dersom du ikke mottar avtalt vare, får feil vare eller varen skulle vise seg å være mangelfull.
ID-tyveriforsikring
ID-tyveri-delen gir deg advokathjelp og økonomisk kompensasjon hvis du skulle oppleve ID-tyveri, misbruk av betalingskort, eller få uønsket innhold spredd på nett. Forsikringen gjelder hele husstanden.
Nettslett ikon
Nettslett
Nettslett-delen gir deg advokatbistand hvis du blir utsatt for netthets, eller opplever at privat innhold kommer på avveie. Med Nettslett har du et støtteapparat som hjelper deg i en vanskelig situasjon.