Se opp for falske SMS og e-poster

Metodene er mange, men den vanligste metoden som HELP Forsikring ser, er phishing, hvor svindlere forsøker å fiske etter personlig data eller annen informasjon. Dette skjer som oftest gjennom e-post, SMS og sosiale medier.

 

Mange venter på å motta pakker i posten i tiden rundt januarsalget. Dette utnytter svindlerne i aller høyeste grad, gjerne ved å sende SMS eller e-post som utgir seg for å være fra et anerkjent fraktselskap. Meldingene spiller ofte på tidspress og ber deg gjøre en rask innbetaling for å få pakken utlevert. Det fort gjort å trykke på lenken og legge igjen informasjon. Sidene ser ofte svært realistiske ut, og man ønsker jo at pakken skal komme fortest mulig frem. Ifølge data fra NorSIS legger 2 av 10 igjen opplysninger på sider de kommer til etter lenkeklikk i e-post, SMS, eller sosiale medier.


Beskytt deg mot svindelforsøk

Det er ikke alltid like lett å vite om en nettside er ekte eller falsk, og om den er trygg å handle i eller ikke. Derfor kommer vi med seks enkle huskeregler ved netthandel. 
  1. Er tilbudet litt for godt til å være sant? - Så er det ofte det. Vær litt skeptisk til sider du ikke kjenner til fra før. Det florerer av tilbud og det er lett å la seg friste. Er du usikker på om nettsiden er falsk er det lurt å sjekke om den finnes på for eksempel Trustpilot og har fått tilbakemeldinger fra kunder.
  2. Sjekk om nettsiden er sikker. Se etter om det står https eller er en hengelås foran nettadressen. Svindlere kan likevel opprette nettsider med https. Vi anbefaler derfor å trykke på hengelåsen for å få flere opplysninger om nettsiden. Stemmer ikke disse med nettadressen, bør det lyse en varsellampe.
  3. Dersom du ikke kan finne kontaktinformasjon til nettbutikken noe sted, er dette også en grunn til å tenke deg om før du trykker på kjøp. 
  4. Vær oppmerksom på språket. Virker det profesjonelt skrevet eller er det noe som skurrer? I dag lages mange falske sider ved hjelp av AI, og selv om språket virker godt kan det gjerne være noen rare formuleringer, ofte fordi teksten er direkte oversatt fra engelsk. 
  5. Er prisene mye lavere enn andre steder, er det nok for godt til å være sant.
  6. Dersom du handler, bruk kredittkort. Skulle du motta en falsk, eller defekt vare, eller dersom varen ikke kommer i det hele tatt, er det lettere å få refundert pengene fra banken dersom du har brukt kredittkort.

Føl deg tryggere med Digital Trygghet

Digital Trygghet er en omfattende forsikring som er god å ha i ryggen dersom man skulle utsettes for digital svindel. Digital Trygghet forsikrer deg mot svindel ved netthandel, ID-tyveri, og spredning av privat innhold på nett.
Handlekurv ikon
Netthandel
Digital Trygghet sørger for tryggere handel på nett ved å kompensere økonomisk tap dersom du ikke mottar avtalt vare, får feil vare eller varen skulle vise seg å være mangelfull.
ID-tyveriforsikring
Digital Trygghet gir deg advokathjelp og økonomisk kompensasjon hvis du skulle oppleve ID-tyveri, misbruk av betalingskort, eller at noen tar opp lån eller lignende i ditt navn.
Nettslett ikon
Nettslett
Digital Trygghet gir deg advokatbistand hvis du blir utsatt for netthets, eller opplever at privat innhold kommer på avveie. Med Nettslett har du et støtteapparat som hjelper deg i en vanskelig situasjon.

 

Vilkår

  • Talkmore fungerer som tjenesteagent for HELP Forsikring
  • Forsikringen er kun gjeldende så lenge du har et aktivt abonnement hos Talkmore
  • Last ned vilkår