Et godt valg med Digital Trygghet

Januarsalget er godt i gang og tilbudene er mange. Dette utnytter svindlerne seg godt av. Lær mer om svindelmetodene du burde være obs på akkurat nå og hvordan du er sikret med forsikringen Digital Trygghet.

Utsettes du for digital svindel kan det ha store negative konsekvenser både personlig og økonomisk. Dette innser dessverre mange først når det er for sent, og skaden allerede har skjedd. Du har heldigvis gjort et godt valg for å sikre deg og familien din før et eventuelt uhell allerede har skjedd.

Mor og sønn som ser på PCen

Vi har samlet noen av de vanligste svindelmetodene akkurat nå: 

  • Svindel ved netthandel: Forbrukertilsynet opplyser at de jevnlig mottar klager fra forbrukere som har opplevd diverse problemer i forbindelse med netthandel. Dette kan for eksempel dreie seg om utenlandske selskaper som oppretter en norsk nettside, hvor de tar betalt for en vare som du senere aldri får levert. Med Digital Trygghet kompenseres du for økonomisk tap dersom du har handlet en vare på nett og ikke mottar varen, r feil vare eller en mangelfull vare.
  • Pakkesvindel: Mange venter på å motta pakker i posten. Dette er også en gylden mulighet for svindlere til å sende SMS som for eksempel utgir seg for å være Posten. Det kan være vanskelig å skille på en ekte og falsk e-post, ettersom både avsenderen og innholdet i e-posten kan se svært troverdig ut. Det er derfor viktig å merke seg at Posten aldri krever betaling gjennom SMS eller e-post.
  • Falske annonser: En annen ting du bør holde øynene åpne for er falske annonser. Med tilbudene som dukker opp under januarsalget er det lett å bli revet med. Skulle du få opp en annonse av en iPhone 15 til mange tusen kroner mindre enn det andre leverandører selger den for, er det gjerne for godt til å være sant.
  • ID-tyveri: Ifølge en undersøkelse gjennomført av Skatteetaten og NorSIS, har over 150.000 nordmenn opplevd å bli frastjålet sin identitet de siste to årene. En ID-tyv vil typisk prøve å lage en konto i ditt navn for å kjøpe varer og tjenester, eller forsøke å skaffe seg større økonomiske gevinster ved å ta opp forbrukslån og kredittkortavtaler på vegne av deg.

Dette har du inkludert i Digital Trygghet:

  1. 30 timer juridisk rådgivning med advokat, hvert år, i saker der det foreligger og ikke foreligger tvist
  2. Rask hjelp til begrensing av skadeomfang og iverksetting av tiltak som skal forhindre ytterligere misbruk eller spredning av krenkende innhold på nett
  3. Juridisk bistand for inntil 3 millioner kroner ved tvister 
  4. Økonomisk tap for nye varer kjøpt på nett direkte fra forhandler/næringsdrivende der kjøpesummen er mellom 500 og 10.000 kroner
  5. Kompensasjon av økonomiske tap på opptil 300 000,– ved identitetstyveri og krenkende nettpubliseringer
  6. Kompensasjon som følge av tapt lønnsinntekt på opptil 15 000,–
  7. Psykologbistand etter å ha opplevd identitetstyveri eller en krenkende nettpublisering på opptil 30 000,–

For utfyllende liste, ta en titt på vilkårene her:https://talkmore.no/vilkar/digital-trygghet

Hvordan beskytter ditt Talkmore-abonnement deg mot digitale angrep?

Forsikringen Digital Trygghet dekker ikke bare deg som har forsikringen på abonnementet, men hele husstanden din! Her inngår ektefelle/samboer og hjemmeboende barn under 20 år.

 

Vi i Talkmore oppfordrer deg til å være oppmerksom når du benytter digitale tjenester, og å snakke med de rundt deg om digital sikkerhet. Spesielt de ekstra sårbare som ofte er barn og eldre. Jo mer vi sprer kunnskapen, jo tryggere blir vi sammen💚