Mottok ikke varen hun bestilte 

Siri ante fred og ingen fare da hun skulle kjøpe et par sko som hun hadde spart til. Hun fant en nettside som solgte skoene. Nettsiden så legitim og seriøs ut, og skoene kostet cirka det samme som andre steder.

Siri la skoene i handlekurven og gikk videre med kjøpet. Rett etterpå fikk hun en e-post med bekreftelse på at bestillingen var mottatt. Et par dager senere fikk hun også en e-post om at pakken hennes var sendt.

Etter over en måned hadde hun fortsatt ikke sett noe til pakken sin, eller hørt noe mer om forsendelsen.

- Jeg begynte å bli ganske bekymret. Jeg har aldri opplevd at det tar så lang tid å motta en pakke.

 

Fikk SMS fra Posten
Hun forsøkte å kontakte kundeservice hos butikken hun hadde kjøpt skoene av, men fikk ikke noe svar. Noen dager senere mottok hun en SMS om at en forsendelse hadde blitt stoppet fordi den måtte fortolles. Videre sto det at hun måtte betale tollen så fort som mulig for å kunne få pakken sin utlevert. Siri tenkte at dette kanskje var årsaken til det tok så lang tid før hun fikk pakken. Hun trykket på lenken og kom til en nettside for Posten. I hvert fall så det veldig ut som Posten sin nettside. På nettsiden fikk hun beskjed om at hun måtte betale 300 kr i toll. Hun logget inn med BankID og betalte tollen.

Et par uker senere hadde hun fortsatt ikke mottatt pakken. Igjen forsøkte hun å kontakte nettbutikken uten hell. Da søkte hun opp navnet på butikken for å se om hun fant noe som kunne hjelpe, og kom over flere anmeldelser av nettbutikken. Da hun leste disse innså hun hva som hadde skjedd. Hun hadde bitt på agnet til svindlere og handlet fra en nettside som var falsk.

Ikke bare hadde hun handlet fra en falsk nettside, hun hadde i tillegg blitt utsatt for phishing. Phishing er en svært vanlig metode svindlere bruker, hvor de «fisker» etter offerets personlige opplysninger, gjerne bankdetaljer. Siri følte seg flau da hun oppdaget at hun hadde gått på lureriet.

- Vanligvis er jeg ganske forsiktig når det kommer til sånt, spesielt med ting jeg får på SMS og e-post. Men i og med at jeg faktisk ventet på en pakke, og jeg hadde ventet lenge, tenkte jeg at dette var reelt.

Mange tenker nok «det vil ikke skje meg», men er man i en stresset situasjon og det kanskje også er snakk om en del penger, er det dessverre lettere å bite på.


Fikk god støtte fra HELP Forsikring
Heldigvis hadde Siri forsikringen Digital Trygghet gjennom Talkmore. Forsikringen er et samarbeid med forsikringsselskapet HELP Forsikring. Hun tok kontakt med dem, og fikk raskt hjelp av en advokat som hadde god erfaring med lignende saker som Siris. Ikke bare fikk hun god rådgivning og advokathjelp, men hele det økonomiske tapet ble også dekket.

- Nå i ettertid er det enkelt å tenke at jeg burde ha vært mer skeptisk og faktisk ha sjekket direkte med Posten om det var reelt, før jeg klikket på lenken i SMSen. Så hast kunne det det jo ikke være å fortolle skoene!

- Det var også godt å høre fra advokaten at selv «den beste» kan bli lurt, fordi svindelen gjerne er så profesjonelt gjennomført. Det hjalp en del på skammen jeg satt med. Jeg er bare så glad for at jeg hadde forsikringen i orden slik at jeg fikk refundert alle pengene, og ikke minst raskt fikk forhindret videre misbruk av opplysningene mine.

Bestill Digital Trygghet

For kun 69,–/mnd dekker forsikringen deg og resten av husstanden, slik at alle kan føle seg tryggere på nett. Vi spanderer første måneden!