Fikk SMS fra posten
Etter å ha forsøkt å kontakte nettbutikken uten hell, mottok hun plutselig en SMS fra det som så ut til å være fra Posten. Meldingen sa at en pakke som var på vei var stoppet i tollen og at hun måtte betale ca 200 kroner for å få den levert. Siri antok at dette var skoene hun hadde ventet på, så hun fulgte instruksjonene og logget inn med BankID via lenken i meldingen og betalte. Det gikk enda flere dager, men ingen pakke kom.
Etter hvert undersøkte hun litt nærmere, og oppdaget hva som hadde skjedd: Hun hadde handlet fra en falsk nettside. På nett lå det flere anmeldelser fra kunder som aldri hadde mottatt pakken sin fra denne nettsiden, og som oppfordret folk til å styre unna.
Siri tenkte så over SMS’en hun hadde fått om levering av pakke og forstod ikke hva dette kunne gjelde da. Etter å ha undersøkt avsenderen nærmere fant hun ut at hun måtte ha blitt utsatt for phishing – svindlere som utgir seg for å være fra anerkjente aktører for å kunne lure til seg penger eller sensitive opplysninger.
– "Jeg følte meg både flau og lurt. Vanligvis er jeg forsiktig med å klikke på lenker jeg får tilsendt, men fordi jeg faktisk ventet på en pakke virket alt veldig troverdig», forteller Siri".