Siri hadde gledet seg lenge til å kjøpe et par sko hun hadde spart til. Det var populære sko, og de var ikke lette å få tak i. Derfor ble hun overlykkelig over å en dag komme over en nettside som solgte skoene – og til en rimeligere pris! 

Skoene ble lagt i handlekurven, og betalingen gjennomført. Kort tid etter tikket det inn en bekreftelsesmail. Men ukene gikk, og skoene hadde ikke kommet. Siri begynte å mistenke at noe var galt.

 

Fikk SMS fra posten

 

Etter å ha forsøkt å kontakte nettbutikken uten hell, mottok hun plutselig en SMS fra det som så ut til å være fra Posten. Meldingen sa at en pakke som var på vei var stoppet i tollen og at hun måtte betale ca 200 kroner for å få den levert. Siri antok at dette var skoene hun hadde ventet på, så hun fulgte instruksjonene og logget inn med BankID via lenken i meldingen og betalte. Det gikk enda flere dager, men ingen pakke kom.

Etter hvert undersøkte hun litt nærmere, og oppdaget hva som hadde skjedd: Hun hadde handlet fra en falsk nettside. På nett lå det flere anmeldelser fra kunder som aldri hadde mottatt pakken sin fra denne nettsiden, og som oppfordret folk til å styre unna. 

Siri tenkte så over SMS’en hun hadde fått om levering av pakke og forstod ikke hva dette kunne gjelde da. Etter å ha undersøkt avsenderen nærmere fant hun ut at hun måtte ha blitt utsatt for phishing – svindlere som utgir seg for å være fra anerkjente aktører for å kunne lure til seg penger eller sensitive opplysninger.


– "Jeg følte meg både flau og lurt. Vanligvis er jeg forsiktig med å klikke på lenker jeg får tilsendt, men fordi jeg faktisk ventet på en pakke virket alt veldig troverdig», forteller Siri".

Hadde Digital Trygghet

 

Heldigvis for Siri hadde hun Digital Trygghet gjennom mobilabonnementet sitt i Talkmore, en forsikring via HELP. Hun tok kontakt og fikk umiddelbart hjelp av en erfaren advokat. 

Ikke bare fikk Siri gode råd og hjelp til å begrense skaden – hun fikk også dekket hele det økonomiske tapet. 

«Det var en lettelse å høre fra advokaten at dette kan skje hvem som helst, fordi svindelmetodene er så profesjonelt utført. Det hjalp meg å legge bort skammen og fokusere på å løse situasjonen», sier Siri.

Sikre deg med Digital Trygghet

For kun 69, –/mnd dekker forsikringen deg og resten av husstanden, slik at alle kan føle seg tryggere på nett. Nå spanderer vi også den første måneden!
Aktiver Digital Trygghet
Far og datter som snakker

Våre tips til å handle tryggere på nett

  1. Er tilbudet litt for godt til å være sant? - Så er det ofte det. Vær litt skeptisk til sider du ikke kjenner til fra før. Det florerer av tilbud og det er lett å la seg friste. Er du usikker på om nettsiden er falsk er det lurt å sjekke om den finnes på for eksempel Trustpilot og har fått tilbakemeldinger fra kunder.
  2. Sjekk om nettsiden er sikker. Se etter om det står https eller er en hengelås foran nettadressen. Svindlere kan likevel opprette nettsider med https. Vi anbefaler derfor å trykke på hengelåsen for å få flere opplysninger om nettsiden. Stemmer ikke disse med nettadressen, bør det lyse en varsellampe.
  3. Dersom du ikke kan finne kontaktinformasjon til nettbutikken noe sted, er dette også en grunn til å tenke deg om før du trykker på kjøp. 
  4. Vær oppmerksom på språket. Virker det profesjonelt skrevet eller er det noe som skurrer? I dag lages mange falske sider ved hjelp av AI, og selv om språket virker godt kan det gjerne være noen rare formuleringer, ofte fordi teksten er direkte oversatt fra engelsk. 
  5. Er prisene mye lavere enn andre steder, er det nok for godt til å være sant.
  6. Dersom du handler, bruk kredittkort. Skulle du motta en falsk, eller defekt vare, eller dersom varen ikke kommer i det hele tatt, er det lettere å få refundert pengene fra banken dersom du har brukt kredittkort.