Hele 40% har opplevd digitale sikkerhetstrusler

I en fersk undersøkelse vi utførte blant egne kunder, viste det seg at så mye som 40 % har opplevd sikkerhetstrusler på nett. I tillegg har over 150.000 nordmenn opplevd å bli frastjålet sin identitet bare de to siste årene. Vi gir deg en enkel oversikt over de mest brukte svindelmetodene vi står overfor i dag. 
Dame som ser oppgitt ut mens hun ser på en regning
Utsettes du for digital svindel kan det ha store negative konsekvenser både personlig og økonomisk. Dette innser dessverre mange først når det er for sent, og skaden allerede har skjedd. Dette er svindelmetodene du bør være ekstra oppmerksom på:

 

  • Spoofing: Å ringe fra et utenlandsk nummer er ikke en like effektiv svindelmetode lengre og svindlerne har derfor begynt å kamuflere sine numre med norske, slik at sjansen er større for at du skal svare når de ringer deg. I telefonsamtalen vil de forsøke å lure deg ved å for eksempel hevde at de skal hjelpe deg med et problem på PC-en din mot betaling.

  • Bank-ID svindel: Bank-ID som i utgangspunktet er en trygg tjeneste å benytte, har nå blitt en ny måte å svindle på. Svindlerne oppretter falske nettsider for banken din, og får deg til å tro at kontoen din vil bli sperret dersom du ikke logger inn via en lenke du får tilsendt. Dersom du logger deg inn på den falske nettsiden vil svindleren kunne se hva du legger inn av passord og engangskode, og dermed få tilgang til den ekte bankkontoen din. Selv om situasjonen kan oppleves stressende, ta deg tid til å undersøke lenken du har fått tilsendt, og sørg for at det faktisk er banken din som er avsender.  

  • Pakkesvindel: Som mange har fått erfare de siste månedene, har det florert av e-poster der man får beskjed om at en pakke er klar for å hentes på posten, og at du må betale en liten sum i forkant. Det kan være vanskelig å skille på en ekte og falsk e-post, ettersom både avsenderen og innholdet i e-posten kan se svært troverdig ut. Det er derfor viktig å merke seg at Posten aldri krever betaling gjennom SMS eller e-post. 

  • Svindel ved netthandel: Forbrukertilsynet opplyser at de jevnlig mottar klager fra forbrukere som har opplevd diverse problemer i forbindelse med netthandel. Dette kan for eksempel dreie seg om utenlandske selskaper som oppretter en norsk nettside, hvor de tar seg betalt for en vare som du senere aldri får levert. Handler du på nett, sørg for å undersøke hvor troverdig lenken og innholdet på nettsiden virker, spesielt i forhold til språket som brukes og prisene på varene. Det er også lurt å betale med faktura eller Mastercard, slik at du kan motta varen før du betaler for den. 

  • ID-tyveri: Ifølge en undersøkelse gjennomført av Skatteetaten og NorSIS, har over 150.000 nordmenn opplevd å bli frastjålet sin identitet de siste to årene. En ID-tyv vil typisk forsøke for eksempel å opprette kontoer i andres navn for å få levert varer og tjenester, eller forsøke å tilegne seg større økonomiske gevinster ved å ta opp forbrukslån og kredittkortavtaler på vegne av andre. Det kan være vanskelig å oppdage at man har blitt utsatt for ID-tyveri, spesielt i en tidlig fase. Vær oppmerksom på ukjente transaksjoner i banken, og eventuelt innhold i brev eller e-poster du ikke er kjent med.

Hvordan beskytter ditt Talkmore-abonnement deg mot digitale angrep?

Vi i Talkmore oppfordrer deg som kunde til å være oppmerksom når du benytter digitale tjenester, og å snakke med de rundt deg om digital sikkerhet. Spesielt de ekstra sårbare som ofte er barn og eldre. Jo mer vi sprer kunnskapen, jo tryggere blir vi sammen💚

Som Talkmore-kunde har du to ekstra fordeler inkludert i mobilabonnementet ditt, som gjør deg litt sikrere i en digital hverdag:

Nettslett

Hver eneste dag opplever både barn og voksne hets på nettet, eller at private bilder havner på avveie. Slike hendelser kan være vanskelig å håndtere og få stoppet på egenhånd. Derfor tilbyr vi tjenesten Nettslett gjennom vår samarbeidspartner Help Forsikring, som gir deg advokathjelp og økonomisk kompensasjon i tilfeller der du blir utsatt for dette
Les mer om Nettslett

Nettvern

Filteret Nettvern advarer deg dersom du er i ferd med å gå inn på en nettside som inneholder virus, svindelforsøk eller lignende. Nettvern-filteret ligger i Telenor-nettet, og varsler deg med en melding på skjermen dersom en side er utrygg. Du kan enkelt aktivere tjenesten selv inne på Mine Sider eller i Talkmore-Appen under «Innstillinger»
Les mer om nettvern

Sikre deg og dine enda bedre!

Digital Trygghet

Ønsker du å beskytte deg selv og familien enda bedre? Talkmore tilbyr forsikringen Digital Trygghet som gir deg advokathjelp og økonomisk kompensasjon ved ID-tyveri, misbruk av betalingskort, svindel ved netthandel, eller ved uønsket innhold spredt på nett. For kun 49,–/mnd dekker 
forsikringen deg og resten av husstanden, slik at alle kan føle seg tryggere på nett!
Les mer om Digital Trygghet
Kvinne som snakker i telefonen mens hun smiler