Slik ble Knut svindlet for 9263 kr
Knut fikk en SMS om at han hadde en utestående faktura hos mobiloperatøren sin på 89 kr. Han trykket direkte på linken for å betale kravet, fylte inn kortinformasjonen sin og bekreftet med BankID. BankIDen fungerte ikke, og han forsøkte å gjennomføre betalingen flere ganger. Til slutt ringte han mobiloperatøren for å høre om pengene hadde kommet inn. Da fikk han beskjed om at SMSen han hadde mottatt ikke var reell, og at dette var svindel. "Knut" sjekket nettbanken sin, og oppdaget at hele 9263 kr hadde gått ut av kontoen. Han søkte om reklamasjon hos banken sin, men dette ble avslått. Heldigvis hadde "Knut" sikret seg med forsikringen Digital trygget, levert av HELP, og tok kontakt med dem. De hjalp ham med å ta kontakt med banken på nytt, og "Knut" fikk da tilbakeført pengene minus egenandel etter kun kort tid. Knut er et fiktivt navn, men hendelsen er virkelig.
- Økokrim kom nylig med en rapport som informerte at det ble registrert 26 000 anmeldelser i 2023 og at de anser bedrageri som et betydelig samfunnsproblem. Mørketallene er antakelig også veldig store. Det er ikke kun eldre som blir rammet, mange av for eksempel phishing-forsøkene er så troverdige at de fleste kan bli lurt i et svakt øyeblikk, sier Linn Monsen, advokat hos HELP Forsikring.
Hele 40% har opplevd digitale sikkerhetstrusler
Svindel på nett er et økende problem. I en fersk undersøkelse blant egne kunder, viste det seg at så mye som 40 % har opplevd sikkerhetstrusler på nett. I tillegg har over 150.000 nordmenn opplevd å bli frastjålet sin identitet bare de to siste årene.