Festivalen var utsolgt, men Hanne fant billetter via en selger på Facebook. Men gleden var kortvarig, da det fort skulle utvikle seg til en ubehagelig opplevelse. 

Hanne ble forsøkt lurt og truet

Da Hanne fikk kontakt med selgeren som solgte to billetter til festivalen hun ville dra på, mottok hun et bilde av billettene der nesten all informasjon var sladdet vekk – også datoer. Dette fikk henne til å ane ugler i mosen, og hun stilte noen flere spørsmål til selgeren om billettene. Da selgeren ikke responderte særlig godt på spørsmålene, ønsket hun å takke nei. Dette ble ikke godt mottatt og tonen til selgeren snudde brått.

 

Han begynte å true med å henge meg ut i kommentarfeltet på festivalens Facebook-side, forteller Hanne.

 

Selgeren fortsatte å sende meldinger og mase om å selge henne billettene, og til slutt ble Hanne nødt til å blokkere ham. Da hun varslet festivalen, viste det seg at dette var en kjent svindler.


Én billett, solgt til 70 personer

Dessverre er dette langt fra et enkelttilfelle. Svindel med digitale billetter skjer oftere enn mange tror,  spesielt til populære konserter og festivaler. I et tilfelle ble samme billett solgt over 70 ganger, hvor kun én kom inn, mens resten måtte snu i døra.


Selv om nettsteder som Finn.no har strammet inn på videresalg til store arrangementer på grunn av høy svindelaktivitet, er det fortsatt mange som kjøper og selger billetter på Facebook, via SMS eller andre steder der det er vanskelig å vite hvem man egentlig snakker med.

Tre enkle tips for tryggere billettkjøp 🔎

  1. Det er fort gjort å bli lurt når du kjøper billetter fra privatpersoner – derfor er dette noe ekspertene rett og slett ikke anbefaler. Med mindre du kjenner selgeren godt, eller er helt sikker på at det er en du kan stole på, bør du være litt skeptisk.
  2. Hvis du likevel vurderer å kjøpe via Facebook eller lignende kanaler, er det lurt å gjøre litt research først. Start med å sjekke selgerens profil – er den nyopprettet og nesten tom, kan det være et tegn på svindel. Et raskt Google-søk kan også avsløre om andre har blitt lurt av samme person tidligere.
  3. Handler du fra et firma, kan det være smart å bruke kredittkort. Da har du bedre beskyttelse hvis noe går galt, og kan i mange tilfeller få pengene tilbake via banken.

Har du kjøpt falske billetter?

Første steg er å kontakte selgeren og be om pengene tilbake. Dessverre forsvinner mange svindlere ofte bak falske navn eller kontoer. Da kan du anmelde saken til politiet – det hjelper spesielt hvis flere melder samme person. Du kan også sende saken til Forbrukertilsynet eller Forliksrådet, men det krever at du vet hvem svindleren er, og prosessen kan ta tid. Det er altså dessverre ingen garanti for at du får pengene tilbake. 

Har du Digital Trygghet-forsikringen, får du både hjelp og kompensasjon. Med HELP i ryggen får du rask bistand til å håndtere saken.

Handle sikrere med Digital Trygghet

Blir du svindlet ved billettkjøp, kan det være godt å vite at du har Digital Trygghet i ryggen. Da får du hjelp hvis noe går galt – enten du har blitt svindlet ved billettkjøp, kjøpt en vare som aldri dukket opp, eller trenger juridisk støtte ved en reklamasjon. Forsikringen dekker hele husstanden, og vi spanderer den første måneden! 

Så nyt sommeren, men hold hodet litt kaldt selv når sola steker
😉

Aktiver Digital Trygghet
Far og datter som snakker