Anne, en sykepleier i 40-årene, fikk en tirsdag morgen i april en telefon mens hun var på vei til jobb. En person som utga seg for å være fra banken hennes, informerte henne om mistenkelig aktivitet på kontoen hennes. Han informerte om at Anne måtte bekrefte med BankID for å stoppe transaksjonene som var i ferd med å skje. Anne ble med en gang veldig stresset, men den høflige stemmen i andre enden betrygget henne om at dette skulle løse seg. Anne bekreftet med BankID. Personen forsikret henne om at nå var alt i orden, og la på.
Kort tid etter oppdaget Anne at 230.000 kroner var trukket fra sparekontoen hennes. Det viste seg at svindleren hadde brukt informasjonen hun ga til å overføre pengene til en annen konto. Med en stor klump i magen kontaktet Anne umiddelbart banken sin. De informerte om at de ikke var sikre på om de kunne hjelpe, men at de skulle opprette en sak. Dette kunne imidlertid ta lang tid.
Heldigvis husket Anne at hun hadde forsikringen Digital Trygghet fra Talkmore, som blant annet dekker digital svindel. Hun meldte saken til HELP, og fikk raskt hjelp fra en advokat. Advokaten fremla bevis for banken og argumenterte for hvorfor Anne skulle få tilbakebetalt pengene. Etter bare noen uker hadde HELP gode nyheter: Banken hadde tilbakebetalt hele beløpet, minus en egenandel.
– Jeg er så lettet over å ha hatt forsikringen. Uten den vet jeg ikke hvordan dette hadde endt, sier Anne.