BankID-appen

BankID-appen


BankID-appen erstatter gradvis BankID på mobil. Her kan du lese mer om hvorfor og hvordan du aktiverer BankID-appen.

Vi lever i dag i en teknologisk verden under konstant utvikling, og for å opprettholde sikkerhet og personvern må tidligere funksjoner til tider endres litt fra det vi er vant med. På bakgrunn av dette skal BankID på mobil gradevis erstattes med BankID på app. Med BankID-appen får du raskere og tryggere innlogging.


BankID på mobil vil ikke forsvinne over natten. Dette vil være en gradvis prosess, og de fleste vil ha tilgang en god stund til. Kodebrikken skal ikke erstattes og vil fortsatt kunne brukes.


Det er allerede flere banker som har stoppet med nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr for deg at de som må ha nytt SIM-kort i forbindelse med mobilbytte eller bytte av mobiloperatør, trenger å laste ned BankID på app og aktivere appen før du bytter SIM-kort. Da har du allerede dette klart før du mister tilgangen til BankID på mobil.
Sjekk om din bank støtter BankID-appen

BankID-appen er allerede iverksatt hos nesten 100 banker i Norge, men er du kunde hos SpareBank 1, Nordea eller Danske Bank, må du benytte deg av deres egen kodeapp for BankID.

Sjekk om du har en aktiv ordinær BankID

Hvis det er lenge siden du har brukt kodebrikken, kan det hende at din BankID har utløpt. Dette vil du kunne se på oversikten på Min BankID. Uten en aktiv BankID med kodebrikke, vil du heller ikke få aktivert appen, og må bestille et nytt BankID-sertifikat i din bank. Beregn god tid, da det kan være noe leveringstid på dette.

Noen brukere vil også ha sin ordinære BankID (kodebrikken) i én bank, og sin BankID på mobil i en annen bank.

Da må du sjekke at du har ordinær BankID i en bank som støtter appen. Du kan nemlig oppleve at du kommer i gang med aktiveringen og deretter får feilmelding hvis din ordinære BankID er utstedt av en bank som ikke støtter appen. 

 

Husker du BankID-passordet ditt?

Passordet for din BankID vil være tilsvarende som det du bruker sammen med kodebrikken. Når du skal bruke BankID på app vil du trenge dette passordet. Skulle passordet være glemt, kan du bestille nytt i din nettbank eller ved å kontakte banken. Skriver du passordet feil for mange ganger vil din BankID sperres, og da tar du bare kontakt med banken din for å gjenåpne din BankID.

 

Slik aktiverer du BankID-appen

Du velger selv om du vil aktivere med BankID eller BankID på mobil. I noen banker kan du også aktivere med koder på SMS og e-post - se hvilke banker her.

Husk å tillate varslinger fra appen, så blir det enklere når du bruker BankID.

Her finner du mer informasjon om aktivering.

 

Slik bruker du BankID-appen

1. Velg BankID, ikke BankID på mobil 

2. Velg BankID-app som metode 

3. Godkjenn varsel på telefonen. Har du Apple-telefon eller -nettbrett, kan du holde fingeren på varselet, og godkjenne derfra uten å åpne appen. Se hvordan dette gjøres her!

4. Skriv inn BankID-passordet. Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Fant du det du lette etter?

Mine Sider og Talkmore-appen

Mine Sider og Appen skal gjøre alt enklere, men noen ting kan være litt forvirrende der også. Her finner du svar på de fleste spørsmål.

Les mer

Feilet bestilling

Her finner du informasjon om hva man kan gjøre når en overføring til Talkmore feiler. 

Les mer

Din første faktura

Her finner du informasjon om din første faktura hos Talkmore.

Les mer
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre supportmedarbeidere.
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk drifsmeldingene våre for status