Noen ganger fungerer ikke alt som det skal. Da kan det være lurt å ta en titt på mobilens innstillinger. Her kan du se hva de vanligste problemene er og hvordan du kan løse dem.
For å kunne sende og motta MMS må mobildata være satt opp og aktivert, og mobiltelefonen må støtte MMS. Som Talkmore-kunde er allerede MMS aktivert på ditt abonnement. Merk at telefonen benytter datatrafikk ved mottak og sending av MMS.
Nullstille nettverksinnstillinger
Forsøk først å nullstille nettverksinnstillingene på telefonen. Dette skal automatisk sette opp riktige innstillinger for mobildata og MMS på enheten.
Følg veiledningen for din type telefon i menyen til venstre.
Manuelt oppsett av innstillinger
Dersom problemet ikke blir løst ved nullstilling, og det ikke finnes automatisk oppsett for din telefon, må du å legge inn innstillingene manuelt.
Følg veiledningen for din type telefon i menyen til venstre.
Innstillingene skal automatisk være rett, men dersom du likevel ikke skulle få internett eller motta MMS, kan en nullstilling av innstillingene hjelpe.
Gå til innstillinger ➜ Nettverk og trådløst ➜ Mobiltelefon og SIM-kort ➜ SIM-kort innstilinger ➜ velg Telenor Norway
OBS! Husk å slå telefonen av og på etter nullstillingen for at mobildata skal fungere.
OBS! Husk å slå telefonen av og på etter at innstillingene er endret.
NB! Fremgangsmåten vil kunne variere for ulike Android-typer.
Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
OBS! Husk å slå telefonen av og på etter innstillingene er endret og lagret.
NB! Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller.
Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
OBS! Husk å slå telefonen av og på etter innstillingene er endret og lagret.
Dersom du har en eldre telefon kan du laste ned automatisk oppsett av Internett og MMS.
Send en SMS med kodeord «FIKS MMS» eller «FIKS INTERNETT» til nummer 1999 for å få tilsendt oppsett for MMS eller Internett. Dersom du har lastet ned oppsettet før, kan du bruke linken fra den tidligere SMSen, og prøve å laste det ned på nytt.
OBS! Husk å skru mobilen av og på etter at oppsettet har blitt lastet ned.
Har du fulgt alle stegene for å sette opp routeren, men får fremdeles ikke koblet deg til internett? Da må vi ta en titt på routerens innstillinger. Når du er inne på routerens innstillingsside gjør du følgende:
Profile name: Telenor
Username: Denne kan stå blank
Password: Denne kan stå blank
APN (Tilgangspunktnavn): telenor.mbb
Du er nå koblet til internett!
Bruker du en router kjøpt hos noen andre? Da har ikke vi fullstendig brukerveiledning for disse routerne, men under her finner du veiledning for hvordan du kan endre APN (Tilgangspunktnavn) innstillingene på router fra ICE:
Merk at veiledningen under er for én av routerne som ICE selger, så denne veiledningen kan variere fra andre routere.
ICE:
APN type: Telenor
APN (Tilgangspunktnavn): telenor.mbb
Authentication: PAP
Username: Denne kan stå blank
Password: Denne kan stå blank
Når dette er gjort kan du gå tilbake til Dashboard, og du skal nå være koblet til internet!
Hvis du har problemer med å sende SMS kan du sjekke om du har riktig meldingssentral lagret i SMS-innstillingene på telefonen.
Riktig nummer for meldingssentral er: +4790002100.
Gå til Meldinger ➜ Trykk på «Mer» knapp, og gå til Innstillinger ➜ Flere innstillinger ➜ Tekstmeldinger ➜ Gå til Meldingssenter og skriv inn +4790002100
Gå til Meldinger ➜ Trykk på «Mer» knapp, og gå til Innstillinger ➜ Gå til Meldingssenter og skriv inn +4790002100
Om problemet ikke løses ved å legge inn meldingssentral eller om det allerede er riktig meldingssentral kan du forsøke å nullstille nettverksinnstillingene. Du finner veiledning for dette i menyen til venstre.
Telefonen din skal automatisk koble seg opp til foretrukket nettverk/operatør, men noen ganger spesielt i utlandet må man gjøre det selv manuelt.
Det kan være flere årsaker til at man må gjøre dette manuelt:
Bytte av operatør gjør du inne på innstillinger på telefonen din, under følger veiledning for hvordan det gjøres på forskjellige telefoner:
Gå til innstillinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksvalg ➜ Slå av automatisk
Gå til innstillinger ➜ Tilkoblinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksoperatører ➜ Velg manuelt
Gå til innstillinger ➜ Nettverk og trådløs ➜ Mobilnettverk og SIM-kort ➜ SIM-kort innstillinger ➜ Søk etter nettverk
Når du har foretatt et manuelt søk vil du få opp en liste over alle tilgjengelig nettverk i det landet du befinner deg i. Her kan du se hvilket nettverk/operatør som er foretrukket der du er (velg land, og bla ned til "Se operatørliste for xxx").
OBS! Dersom du befinner deg nært grensen til et annet land er det anbefalt å ikke la telefonen velge automatisk, men heller manuelt velge selv. Dette for å forhindre at telefonen igjen senere bytter over til feil nettverk/operatør i nabo-landet. Prisene for bruk i nabo-landet kan være annerledes enn i det landet du befinner deg i, f.eks om du er i Tyrkia nært grensen til et nabo-land utenfor Europa så vil det påløpe ekstra kostnader dersom telefonen din kobler seg opp mot et nettverk i nabolandet.