Riktig!
At du får disse varslene uten å forsøke å logge inn selv, kan bety at noen har fått tak i passordet ditt og prøver å komme seg inn. Da bør du bytte passord så snart som mulig, og gjerne bruke et helt nytt – ikke bare en liten endring.
Hva er egentlig denne typen svindel?
Får du varsel om en innlogging du ikke har gjort – via SMS, e-post, anrop eller pushvarsel – tyder det på at noen prøver å få tilgang til kontoen din, og trolig kjenner passordet ditt.
Passord kan komme på avveie gjennom datainnbrudd, phishing eller fordi de er lette å gjette. Derfor er tofaktorautentisering et viktig ekstra sikkerhetslag. Du trenger både passord og for eksempel en app på mobilen for å logge inn. Men sikkerheten forsvinner hvis du selv godkjenner innloggingen uten å tenke – eller deler koden med andre.
Mistenker du misbruk? Sjekk kontoaktiviteten, bytt passord umiddelbart, og gi beskjed til IT-ansvarlig. Det kan også være på tide å se på rutinene.