Mer enn 700 millioner digitale trusler stoppet

Hvert kvartal deler Telenor sikkerhetsstatistikk og innsikt fra arbeidet til sikkerhetsteamet deres. De kunne rapportere om at i fjerde kvartal 2024 ble det stoppet rekordmange svindelforsøk rettet mot nordmenn. Sikkerhetsfilteret stoppet 682 millioner blokkeringer på nett. I tillegg til 20,9 millioner svindelanrop, og 13,9 millioner svindel-SMS. Til sammen utgjør dette 716 millioner blokkeringer, som vil si 7,95 millioner blokkeringer hver dag. 

En økning i phishingforsøk

Phishing har blitt en av de vanligste formene for digital kriminalitet, og angrepene rettes både mot privatpersoner og bedrifter. En stor andel av blokkeringene som gjøres på nett er nettopp phishingforsøk. Telenor melder om at de så en kraftig økning av antall slike forsøk forrige kvartal. Phishing går ofte ut på at kriminelle sender e-poster som kopierer utseendet til anerkjente aktører, som for eksempel Altinn, Easypark, Posten, og Helthjem. Her er formålet å få mottakeren til å oppgi brukernavn, passord, BankID eller annen personlig informasjon som kan misbrukes. 

 

Tidligere har budskapet i mange phishingforsøk handlet om at man har penger til gode eller skylder penger. De siste tre månedene kan man se at det i større grad har endret seg til også å handle om sikkerhetsbrudd. I disse tilfellene blir ofrene kontaktet med beskjed om at dataen deres står i fare for å bli stjålet eller at man er i ferd med å svindles. De kriminelle utgir seg for å være politi eller sikkerhetseksperter og sier de tar kontakt for å hjelpe. Deretter blir man bedt om å aktivere for eksempel antivirus program eller bekrefte sin identitet med BankID.

 

Felles for disse phishingforsøkene er at de er svært troverdige. De har riktig logo, er godt formulerte og har troverdig innhold. Ofte henvises det til reelle ansatte i selskapene de gir seg ut for å være fra. Dermed øker troverdigheten dersom man søker opp avsender, og ser at dette er en faktisk ansatt i selskapet. For eksempel måtte Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) gå ut i september og advare mot at deres navn ble misbrukt i en slik phishingkampanje.

 

Holdninger til digital sikkerhet

I desember gjennomførte InFact en spørreundersøkelse for Telenor, som viste at 7 av 10 hadde mottatt svindelforsøk via SMS, e-post eller andre meldinger i fjerde kvartal. Til sammenligning svarte 9 av 10 det samme i 2023. Telenor bekrefter at denne nedgangen stemmer med deres egne erfaringer.

Når det gjelder frykt for digitale angrep, oppgir 6 av 10 at de er mest redde for å få ID og personlig informasjon stjålet, mens 3 av 10 frykter økonomisk tap. Kun 3 % er bekymret for å miste tilgang til sosiale medier eller private bilder.

Nettvern ikon

Les mer om sikkerhet hos oss

Se våre sikkerhetstjenester, tips, og aktuelle saker om sikkerhet

Ikke Talkmore-kunde enda?

Talkmore-kunder surfer tryggere med garantert full Telenor-dekning!