Spørsmål og svar om ID-vakt

Et ID-tyveri er at noen stjeler identiteten din for å få kjøpt varer og tjenester, åpne en bankkonto, søke om kredittkort eller lån, få legitimasjon, eller registrere telefon- eller andre abonnement i ditt navn, uten at du har gitt tillatelse. ID-vakt hjelper deg med å overvåke og beskytte dine e-postadresser, slik at du raskt kan oppdage og reagere på eventuelle sikkerhetsbrudd som kan føre til ID-tyveri.

For å beskytte deg mot mulig misbruk av personopplysningene dine, anbefaler vi at de rådene du får av oss i Takmore-appen blir fulgt. Her finner du informasjon om det aktuelle sikkerhetsbruddet og hva du bør gjøre videre. 

Vi anbefaler at du bruker forskjellige passord på alle tjenestene dine. Slik blir det vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til flere av tjenestene dine dersom de får tak i ett passord.
Nei, et sikkerhetsbrudd betyr ikke nødvendigvis at e-posten din er hacket. 

Vanligvis skyldes det at e-postadressen din har blitt brukt som brukernavn på et nettsted eller tjeneste (for eksempel Facebook, LinkedIn eller Netflix). Hvis en av disse tjenestene blir utsatt for et sikkerhetsbrudd kan e-postadressen og passordet du brukte på tjenesten bli lekket og gjort tilgjengelig på det mørke nettet. 

Mange bruker samme passord på flere tjenester, noe som gjør det viktig å bytte passord på alle kontoer der du har brukt samme kombinasjon av e-post og passord. Vi anbefaler at du bruker ulike passord på alle tjenestene dine.
Vi anbefaler at du kun legger til dine egne e-postadresser ettersom varslingene gjerne inneholder informasjon om hvilke nettsider som er besøkt, og personlige opplysninger. Eier må også bekrefte via sin e-post. 

Nei, vi kan kun se om din e-postadresse er på avveie, på det mørke nettet, sammen med passordet ditt.

Typisk skjer dette ved at en tjeneste blir hacket og hackerne laster ned e-postadresser med tilhørende passord. For eksempel ble musikktjenesten Last.fm utsatt for et hackerangrep hvor det ble stjålet 37 millioner epost med tilhørende passord. Listene blir gjerne publisert på det mørke nettet, tilgjengelig for nedlastning. Da er det viktig å bytte passord på alle tjenester som benytter denne kombinasjonen av e-postadresse og passord.
Dersom kredittkortet eller bankkortet ditt er knyttet til epost-adressen din vil du få varsel. (f.eks. dersom du har brukt kortene dine på Finn.no)
Det er viktig at du verifiserer e-posten din slik at vi er sikre på at den tilhører deg. Hvis du ikke verifiserer e-postadressen etter du har lagt den til i ID-vakt i Talkmore Appen eller på Mine Sider, kan vi dessverre ikke varsle deg om e-postdetaljene dine kommer på avveie. 

link


Ja, du må ha et aktivt privat mobilabonnement hos oss for å kunne bestille ID-vakt. 
ID-vakt koster 69,- per måned. Vi spanderer den første måneden. 
Gå direkte til aktiveringer av ID-vakt her. Dersom du kun har brukertilgang i Talkmore-appen og Mine Sider kan administrator av abonnementet aktivere for deg. 
Det første du bør gjøre hvis du har blitt svindlet på nett, er å politianmelde forholdet. Ofte er en politianmeldelse det eneste som hjelper hvis du skal avvise krav om betaling av lån eller tjenester som har blitt kjøpt av identitetstyven. 

Varsle banken, forsikringsselskap og andre steder du har konto eller som ID-tyven kan tenkes å kontakte eller misbruke i ditt navn. 

Vurder også frivillig kredittsperre. En slik sperre hindrer at svindlerne kan ta opp mer kreditt i ditt navn. Alle steder det blir foretatt en kredittsjekk, vil bli avvist. En slik sperre vil også hindre svindleren i å etablere abonnement, lån, åpne kontoer og lignende i ditt navn. 

Det du også bør gjøre er å bytte passord på de stedene der sikkerhetsbruddet har skjedd. Har noen for eksempel lurt til seg Paypal-passordet ditt, må du bytte passord der, og alle andre steder du bruker det samme passordet. Alle kontoer bør ha unike passord. 
Telefonsvindel kommer i mange former, men det er ikke farlig å ta en telefon som viser seg å være fra en svindler. 

Samtidig er det greit å vite at hvis du har blitt oppringt fra et nummer som viser seg å være telefonsvindel, kan det koste deg penger hvis du ringer tilbake. Dette er ofte den type telefonsvindel der telefonen kun ringer en gang, for at du nettopp skal ringe tilbake. 

Det som derimot er skadelig er å oppgi personlig informasjon til en svindler. Dette er kjent som phishing, og svindlerne er ofte svært overbevisende. En huskeregel er å aldri gi personlig informasjon som passord, personnummer eller kortinformasjon over telefon, SMS eller mail. Følg heller aldri instruksjoner fra den som ringer, som for eksempel å gi tilgang til PC eller mobil. 
Identitetstyveri kan ramme hvem som helst. Store bedrifter kan bli hacket, og kundeinformasjon kan bli lekket og solgt på det mørke nettet. ID-tyveri skjer ofte også i nære relasjoner, der gjerningspersonen har enkel tilgang til offerets personlige informasjon. 

For å sikre ditt personvern på sosiale medier, kan du starte med å gjøre de forskjellige brukerprofilene dine private. Dette forhindrer at fremmede kan hente ut informasjon om deg eller bildene dine.

På Facebook og Instagram kan du også bestemme om eldre innlegg du har delt skal være synlige, hvem som kan se innholdet ditt, hvem som kan tagge deg og finne profilen din, eller om bildene dine kan bli delt videre. 

I Talkmore er vi opptatt av din digitale sikkerhet. Vi har derfor flere tjenester som trygger deg på nett – både i forkant av et sikkerhetsbrudd og i etterkant dersom noe skulle skje. Les mer om sikkerhet hos oss her
Fant du det du lette etter?
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.