Spørsmål og svar om Svindel- og Nummervarsel

Svindel- og Nummervarsel varsler deg automatisk hvis noen ringer fra et nummer som kan være svindel, eller som ringer uvanlig ofte til mange. Her finner du svar på hvordan tjenesten fungerer og hva du bør vite.
Tjenesten gir et varsel direkte på skjermen når det ringer fra numre som kan være svindel eller spam. Du trenger ikke gjøre noe for å aktivere tjenesten – den er innebygd i abonnementet.
Svindel- og Nummervarsel er inkludert i alle nye bedriftsabonnement. Du finner tjenesten under "Sikkerhet" i Talkmore-appen eller på Mine Sider. Ser du den ikke, betyr det at du har et eldre abonnement, og da kan du enkelt bytte under "Endre abonnement".
Selv om tjenesten stopper mye, kan enkelte anrop slippe gjennom. Derfor er det lurt å være oppmerksom ved anrop fra ukjente numre og aldri dele sensitiv informasjon på telefon.

Dette kan bety at bedriften ikke har mottatt anrop fra numre som er flagget som svindel eller spam. Tjenesten varsler kun ved høy risiko, som ved roboter og masseanrop. Sjekk gjerne i Talkmore-appen at tjenesten er aktiv.

 

Merk: Varslingen kan vises litt annerledes for Bedriftsnett-kunder. En felles løsning er på vei og forventes klar i løpet av august.

Nei, tjenesten gjelder bare vanlige telefonsamtaler. Den dekker ikke meldinger eller anrop via WhatsApp, FaceTime eller lignende. Vær ekstra forsiktig med SMS-er fra ukjente numre – spesielt med lenker.
Andre apper kan overstyre varslingen fra Talkmore. Hvis du vil bruke vår varsling, må du skru av den andre appen i telefonens innstillinger.
Ja, det kan du gjøre i Talkmore-appen eller på Mine Sider. Men tjenesten er gratis og vi anbefaler å ha den aktivert for best mulig beskyttelse.

Tjenesten fungerer ikke på eldre Huawei-modeller og enkelte Doro-telefoner. Den fungerer kun i Norge, i Telenors mobilnett.

 

Tjenesten fungerer på de fleste nyere smarttelefoner:

  • iPhone fra 2015 og nyere
  • Samsung fra 2017 med Android 9 og nyere
  • Nyere Google Pixel, Sony Xperia og Nokia

 

Du kan rapportere dette til vår samarbeidspartner Hiya via en lenke på nettsiden vår. Det hjelper oss med å forbedre tjenesten.

Hvis bedriftens nummer er blitt tagget som svindel eller spam, kan det handle om måten det ringes på. Her er noen gode råd:

 

  • Ikke ring mange ganger uten svar
  • Ikke bruk samme nummer til ulike formål (f.eks. salg og kundeservice)
  • Unngå å ringe veldig tidlig eller sent
  • Registrer nummeret hos Hiya og nummeropplysningstjenester

 

Feilmerking kan også meldes inn via Hiya.

Fant du det du lette etter?
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Varslingsboboleikon med utropstegn
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk drifsmeldingene våre for status.