FAQ

Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål om Talkmore Strøm

Hvor finner jeg vilkårene til Talkmore Strøm?
Du godkjenner vilkårene når du gjør din bestilling. Du kan også lese vilkårene her

 

Hva er nettleie?
Nettleie er det du betaler til nettselskapet i ditt område. Nettleien dekker transport av strømmen til din bolig, drift av ledningsnettet og strømmålere, samt offentlige avgifter. Nettselskapene har monopol på sitt området, så dette selskapet forholder du deg til uavhengig av strømleverandør.

 

Hvor kommer strømmen til Talkmore fra?
Alle strømselskaper kjøper inn strøm fra strømbørsen Nord Pool. Det vil si at Talkmore får strømmen fra samme sted som alle andre leverandører. Og i Norge kommer over 90% av strømmen fra fornybar energi, det gjør også Talkmore sin strøm.

 

Hvordan beregnes spotpris på strøm over en kalendermåned når spotpris varierer fra time til time?
Din strømpris følger prisen på Nord Pool time for time, og hvor mye du som kunde bruker time for time.

 

Hvor mye koster 1 kWh hos dere? Hva er spotprisen hos dere, hvorfor varierer en spotpris?
Spotprisen endres og styres av tilbud og etterspørsel prinsippet. Det vil si hvor mange av oss som bruker strøm og hvor mye strøm vi bruker. Det er også flere faktorer som påvirker deriblant: værforhold, prisområde, tidspunkt på døgnet mm.
Spotprisen varierer hver eneste time, hver dag.

 

Hvorfor er ikke spotprisen lik for meg og naboen, eller hjemme og på hytta?

Det er flere faktorer som påvirker hva strømprisen blir på din faktura. Norge er delt inn i 5 ulike prisområder når det kommer til strøm, dette er det Statnett som regulerer. Prisene varierer også time for time, antall KWh du bruker innenfor hver time bestemmer hvilken pris du får på fakturaen din. Bruker man mye strøm i en time hvor prisen per KWh er lav på Strømbørsen trekker dette prisen din ned, og omvendt. Ettersom vi alle er forskjellig og bruker strøm til ulike tidspunkt og ulik mengde er det vanskelig å sammenligne og kryssjekke hva man betaler.


Dette er de fem ulike prisområdene i Norge:
• Sørøst-Norge (NO1)
• Sørvest-Norge (NO2)
• Midt-Norge (NO3)
• Nord-Norge (NO4)
• Vest-Norge (NO5)

Får jeg nettleie og strøm på samme faktura?
Ja, de fleste kundene våre får nettleie og strømforbruk på samme faktura. Dette gjelder dersom ditt nettselskap er ett av følgende: Elvia (tidligere Hafslund Nett), Tensio TS, BKK Nett, Agder Energi Nett, Lede AS (tidligere Skagerak Nett), Lyse Elnett, Norgesnett, Glitre Nett, Haugaland Kraft Nett, Troms Kraft Nett.

Uavhengig av når avtalen din blir aktiv hos oss - tidlig eller sent i måneden, vil nettleien for hele måneden komme på fakturaen fra oss dersom vi har avtale med ditt nettselskap. Dette er fordi nettselskapene sender faktura for nettleie til den strømleverandøren du har en aktiv avtale hos.

Dersom du er kunde hos et nettselskap vi ikke har avtale med, vil du få en egen faktura for nettleien.

 

Hvor ofte sendes fakturaen ut?
Den sendes ut en gang per måned, vanligvis mellom 1. og 15. i måneden.

 

Får jeg egne fakturaer for strøm og mobil?
Ja, dersom du har både strøm og mobil hos Talkmore vil du få to fakturaer. Våre kundeundersøkelser viser at de fleste ønsker separat faktura for å holde god oversikt.

 

Hvor finner jeg kopi av min faktura? 
Du finner alle dine fakturaer på Min Side. Her kan du også sjekke hvilke som er betalt, og hvilke som står til forfall. Trykk her for å komme til Min Side.

 

Hvilken pris får jeg som Talkmore Bedriftskunde?
Som bruker av bedriftsabonnementet får du Talkmore Strøm til 49,- per mnd. Per i dag tilbyr ikke Talkmore Strøm strømavtaler for bedrifter.

 

Kan jeg bestille strøm til flere målere? 
Ja, det kan du. Dersom du har flere adresser (bolig, feriebolig, hytte), oppretter du èn avtale per målepunkt. Du må da legge inn èn bestilling for hvert målepunkt. Alt vil komme på samme faktura om det bestilles på samme person.

 

Hva er et elsertifikat?
Et elsertifikat er en lovpålagt norsk-svensk ordning som støtter utbygging av fornybar kraftproduksjon. De fleste leverandører har dette som et påslag i prisen, men hos oss i Talkmore er dette inkludert i månedsbeløpet. Dette gjør at du ikke trenger å bekymre deg for noe påslag fra oss.

 

Hvordan kontakter jeg kundeservice?
Hvis det er noe du lurer på kan du alltid kontakte vår kundeservice!

Telefon 915 09 915
Man-Fre mellom kl 09-17
Lørdag mellom kl 10-14

Du kan også kontakte oss gjennom dette kontaktskjemaet.
En av våre dyktige medarbeidere hjelper deg :-)