Årsoppgjør – høysesong for svindel 

Når fristen for årsoppgjøret nærmer seg er det høytid for svindlere. Se opp for falske fakturaer på SMS og e-post! 

 

 

Fakturasvindel innebærer at svindlerne sender ut fakturaer for reelle tjenester eller produkter, men med svindlernes kontonummer eller en lenke du kan betale via. Svindlerne ønsker å gjøre offeret stresset, og bruker tidspress som virkemiddel.

 

Her er det lett å gå i fellen. Svindlerne sender ut e-post og SMS til svært mange mottakere, og de misbruker store merkevarer som gjør at sjanse for at de treffer på noen som har et kundeforhold hos nettopp den aktøren er høy. 


Hvordan kan du unngå å bli lurt?

  • Vær kritisk! Gir det mening at du mottar denne e-posten eller SMS-en?
  • Undersøk avsender sin e-postadresse, den ser ofte ekte ut
  • Hold musepekeren over lenken for å se hvor den leder til
  • Sjekk med leverandøren om det virkelig stemmer at de har sendt deg faktura
  • Stopp - Tenk - Sjekk 

 

Visste du....

Direktørsvindel fortsetter å øke. Dette går ut på at svindlerne utgir seg for å være en daglig leder i en bedrift – som i all hast spør en ansatt om å betale en faktura eller overføre penger. De spør gjerne en ansatt med økonomiansvar.

Som hovedregel vil de kriminelle forsøke å lure ansatte via e-post. De innhenter informasjon som de bruker til å manipulere ansatte i organisasjonen til å gjennomføre en betaling i form av en falsk faktura, eller endre et kontonummer på en eksisterende faktura. De kan kompromittere bedriften e-post ved phishing, forfalske e-postadresser til å ligne på bedriftens eller sende en programvare som installeres på e-postserveren, og da gir dem tilgang til e-postadressene til bedriften.