Nettverket er nede

Dette er en frustrerende situasjon. Her tar vi deg gjennom stegene for å sjekke hva som kan være årsaken til at nettverket er nede.

Vi anbefaler å gå inn i Talkmore-appen eller Mine Sider og gjennomføre en linjesjekk dersom du opplever nedetid på nettverket.

 

Slik gjennomfører du en linjesjekk i Talkmore-appen eller Mine Sider:

  1. Logg inn i Talkmore-appen eller Mine Sider. Velg brukeren som heter "Internett" hvis du har flere abonnement hos oss.
  2. Klikk på "Sjekk ditt internett" og følg stegene videre.
  3. Når testen er gjennomført, får du opp resultatet av linjesjekken.
  4. Er nettet nede uten at du er i stand til å se hvorfor, f.eks. ved skade eller mangler på fiberkabel eller utstur? Vennligst ta kontakt med kundeservice.

Last ned Talkmore-appen eller gå til Mine Sider

Slik oppretter du en ny bruker i Talkmore-appen eller Mine Sider

 

Er du mobilkunde hos Talkmore? Vi har Alltid På Nett-garanti!

Dersom nettverket er nede grunnet en kjent feil eller brudd på fiberkabelen, vil du få muligheten til å aktivere kostnadsfrie datapakker. I appen vil vi be deg om å kjøre testen på nytt etter å ha kontrollert at alle kabler er koblet skikkelig til. Når datapakkene er aktivert kan du dele WiFi fra mobilen til andre enheter i husstanden. Les mer om Alltid På Nett-garantien.

 

Slik gjennomfører du en manuell sjekk uten Talkmore-appen eller Mine Sider:

  1. Start med å sjekke lampene på fiberboksen din, som ruteren din er tilkoblet. Se etter lampen merket Power eller Status. Denne viser om enheten mottar strøm. Pass på at strømkabelen er ordentlig tilkoblet.
  2. Deretter, se etter lampe nummer 2. Den er ofte merket Connection, WAN eller PON. Denne lampen forteller deg om fiberboksen har forbindelse. Hvis den lyser rødt eller er slått av, er det ikke kontakt med fiber inn til boligen. I slike tilfeller kan det hende du trenger en tekniker. Ta kontakt med oss her dersom denne lampen lyser rødt eller er slått av.
  3. Den tredje lampen heter Data1 eller LAN. Den viser om det er kontakt mellom fiberboksen og ruteren. Sørg for at utstyret er korrekt tilkoblet med en datakabel fra WAN-porten på ruteren til Data1 eller LAN på fiberboksen. Forsøk med en annen kabel dersom lyset fremdeles ikke endrer seg.
  4. Har du en PC med inngang til nettverkskabel? Test ved å koble nettverkskabelen direkte fra fiberboksen til datamaskinen. Får du ikke tilgang til nettet, kan det indikere en feil med fiberbredbåndet til boligen. Om PC-en får tilgang til internett, ligger problemet sannsynligvis ved ruteren. I dette tilfellet bør du kontakte leverandøren eller forhandleren av ruteren din for ytterligere hjelp.

Ved å følge disse stegene, håper vi du raskt finner ut av og løser problemet. Husk at vi er her for å hjelpe deg, så nøl ikke med å ta kontakt hvis du trenger hjelp.

Fant du det du lette etter?

Tregt eller ustabilt nettverk

Opplever du tregt eller ustabilt nett? Her er noen enkle steg for å finne ut hva som forårsaker tregt eller ustabilt nettverk.

Les mer

Nettverksproblemer

Er nettverket tregt og ustabilt, eller helt nede? Her finner du mulige løsninger.

Les mer
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre medarbeidere på kundeservice.
Full oversikt på Mine Sider
Se driftsmeldinger, faktura og sjekk ditt internett i Talkmore-appen og Mine Sider.