Telenors sikkerhetspuls Q3 2024

Med Talkmore er du alltid garantert full Telenor-dekning. Visste du at Telenor har Norges største mobilnett – og er ledende på infrastruktur, teknologi og nettbaserte sikkerhetsløsninger?

510 millioner forsøk på digital kriminalitet er stoppet

 

I en spørreundersøkelse gjennomført på vegne av Telenor svarer én av fire at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet de siste 12 månedene.

 

Hvert kvartal deler Telenor sikkerhetsstatistikk og innsikt fra deres sikkerhetsmiljø. Tallene for tredje kvartal viser igjen svært høy svindelaktivitet rettet mot nordmenn. Heldigvis har du med Talkmore-abonnement tatt et viktig valg mot en tryggere digital hverdag. Hos oss får du både full Telenor-dekning, samt at du nyter godt av Telenors avanserte teknologi og dedikerte sikkerhetsteam. Dette teamet jobber kontinuerlig for at du skal møte dagens digitale trusler på en godt rustet måte. 

 

I dette kvartalet stanset de ca 510 millioner forsøk på digital kriminalitet mot kundene, noe som vil hele 5,67 millioner svindelforsøk daglig. De 510 millionene forsøkene består av 483 millioner blokkeringer fra Telenors sikkerhetsfiltre på nett. I tillegg til at det ble stoppet 11,6 millioner forsøk på svindel via anrop og 15,6 millioner via SMS.


Fortsatt mange og smarte phishingforsøk

Phishing er et økende problem for privatpersoner så vel som for bedrifter, og har blitt en av de vanligste formene for digital kriminialitet. Forsøkene er mange og de falske e-postene, SMSene og nettsidene får et mer og mer troverdig og profesjonelt utseende. Spesielt dette kvartalet har man sett at det har vært en rekke forsøk der kriminelle har sendt e-poster som tilsynelatende kommer fra Altinn, Easypark, eller Microsoft. Her er hensikten å få mottakeren til å oppgi brukernavn, passord, BankID, eller annen personlig informasjon som kan misbrukes. 

 

Tidligere har budskapet i mange phishingforsøk handlet om at man har penger til gode eller skylder penger. De siste tre månedene kan man se at det i større grad har endret seg til også å handle om sikkerhetsbrudd. I disse tilfellene blir ofrene kontaktet med beskjed om at dataen deres står i fare for å bli stjålet eller at man er i ferd med å svindles. De kriminelle utgir seg for å være politi eller sikkerhetseksperter og sier de tar kontakt for å hjelpe. Deretter blir man bedt om å aktivere for eksempel antivirus program eller bekrefte sin identitet med BankID.

 

Felles for disse phishingforsøkene er at de er at de er svært troverdige. De har riktig logo, er godt formulerte og har troverdig innhold. Ofte henvises det til reelle ansatte i selskapene de gir seg ut for å være fra. Dermed øker troverdigheten dersom man søker opp avsender, og ser at dette er en faktisk ansatt i selskapet. For eksempel måtte Nasjonal Sikker hetsmyndighet (NSM) gå ut i september og advarte mot at deres navn ble misbrukt i en slik phishingkampanje.

 

Angrep mot bedrifter

Telenors sikkerhetssenter håndterte 58 potensielt alvorlige hendelser dette kvartalet. Dette er hendelser som ville gjort stor skade dersom de ikke hadde blitt oppdaget og stanset i tide. I tillegg ble det også registrert 368 bekreftede DDos-angrep, på 176 av disse ble skadereduserende tiltak iverksatt. Disse angrepene innebærer forsøk på å overbelaste nettverket med massiv trafikk, noe som kan svekke virksomhetens systemer.

Høysesong for svindel

Nå nærmer vi oss Black Friday og julehandel, som er høysesong for svindelforsøk. I en spørreundersøkelse gjennomført av Opinion på vegne av Telenor på slutten av fjoråret svarte hele 90 prosent av de spurte at de hadde mottatt en eller flere svindelmeldinger i denne perioden. Telenor forventer en økning i antall phishingforsøk i ukene og månedene som kommer.

De siste ukene har det dessverre vært flere tilfeller hvor kunder har trykket på lenker, oppgitt BankID og blitt ufrivillige mellomledd i SMS-svindel. Tidligere har dette vært en metode for å tømme bankkontoen til ofrene. En ny trend er at kriminelle oppretter nye mobilabonnement med andres BankID, og bruker disse abonnementene til å svindle nye ofre.
Holdninger til digital sikkerhet

I en spørreundersøkelse gjennomført på vegne av Telenor svarer én av fire at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet de siste 12 månedene. De siste ukene har det vært mye fokus i media på eldre som har blitt rammet av til dels grov svindel, men digital kriminalitet er ikke et samfunnsproblem som kun rammer de eldre. I Telenors spørreundersøkelse kommer det faktisk frem at folk i aldersgruppen 18-29 år oftere har blitt rammet av digital kriminalitet enn de øvrige aldersgruppene. I denne gruppen svarer fire av ti at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet. 

Nå før Black Friday og jul går vi inn i en periode med mer netthandel, og vi kan dermed også forvente en økning i antall svindelforsøk. Vi har spurt nordmenn over 18 år om de stoler på annonser fra nettbutikker du ikke har handlet i tidligere. Her svarer 64 prosent at det gjør de ikke.


Spørreundersøkelsen er en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av YouGov for Telenor i månedsskifte august/september. Undersøkelsen har 1014 respondenter.