Phishing 

Tre av fem nordmenn er blitt forsøkt utsatt for phishig!

Phishing er et av de mest effektive digitale angrepsvåpnene, og dessverre et stadig økende problem. Hensikten er å forsøke å påvirke offeret til utføre handlinger som angriperen kan utnytte for å nå sine målsettinger.

 

Kort fortalt involverer det en form for sosial manipulering hvor en ondsinnet aktør forsøker å få deg til å utføre en handling – som for eksempel å åpne et vedlegg i en e-post eller å klikke på en lenke.

Målet ved denne formen for svindel er gjerne å få mottaker til å oppgi sensitive opplysninger eller å installere løsepengevirus, enten ved å klikke på lenker eller vedlegg i e-posten.

 

Phishing er et stadig økende problem, også i Norge. Faktisk viser en undersøkelse utført av selskapet Buypass at hele tre av fem nordmenn er blitt forsøkt utsatt for phishing.

 

 

Tips for å unngå phishing?

  • Bestill Trygg Bedrift for din bedrift. På den måten kan du få rådgivning og advokathjelp fra HELP-forsikring både før en eventuell svindelsak, eller i verste fall etter at uhellet er ute
  • Hvis du mottar en mail du er usikker på om er ekte, bør du ikke svare
  • Aldri oppgi personlig informasjon, finansiell informasjon eller informasjon om bedriften eller virksomheten du jobber i
  • Unngå å klikke på lenker i e-poster, men skriv heller inn adressen manuelt i nettleseren din
  • Undersøk adressen til nettsiden nøye. Se etter feilstavinger, og om den ender på .com, der det burde vært .no
  • Er du usikker på om e-mailen er ekte? Kontakt organisasjonen utsenderen utgir seg for å være. Ikke benytt kontaktinformasjonen i e-mailen, men søk heller opp kontaktinformasjonen selv
  • Benytt sterke passord og to-trinns pålogging
  • Hold telefoner, nettbrett, datamaskiner, operativsystem, programmer og applikasjoner oppdatert
  • Kontroller personlige innstillingene på sosiale medier. Ikke ha mer informasjon enn nødvendig offentlig

 

Hva gjør du ved mistanke om svindel?

  • Rapporter til din leder og til sikkerhetspersonell på arbeidsplassen
  • Kontakt HELP-forsikring om du har Trygg Bedrift
  • Kontakt banken om det dreier seg om økonomisk svindel
  • Hvis det gjelder kapring av kontoer bør du kontakt leverandøren av den aktuelle tjenesten
  • Kontakt politiet om du har blitt utsatt for kriminell virksomhet