Phishing er et av de mest effektive digitale angrepsvåpnene, og dessverre et stadig økende problem. Hensikten er å forsøke å påvirke offeret til utføre handlinger som angriperen kan utnytte for å nå sine målsettinger.
Kort fortalt involverer det en form for sosial manipulering hvor en ondsinnet aktør forsøker å få deg til å utføre en handling – som for eksempel å åpne et vedlegg i en e-post eller å klikke på en lenke.
Målet ved denne formen for svindel er gjerne å få mottaker til å oppgi sensitive opplysninger eller å installere løsepengevirus, enten ved å klikke på lenker eller vedlegg i e-posten.
Phishing er et stadig økende problem, også i Norge. Faktisk viser en undersøkelse utført av selskapet Buypass at hele tre av fem nordmenn er blitt forsøkt utsatt for phishing.
Tips for å unngå phishing?
- Bestill Trygg Bedrift for din bedrift. På den måten kan du få rådgivning og advokathjelp fra HELP-forsikring både før en eventuell svindelsak, eller i verste fall etter at uhellet er ute
- Hvis du mottar en mail du er usikker på om er ekte, bør du ikke svare
- Aldri oppgi personlig informasjon, finansiell informasjon eller informasjon om bedriften eller virksomheten du jobber i
- Unngå å klikke på lenker i e-poster, men skriv heller inn adressen manuelt i nettleseren din
- Undersøk adressen til nettsiden nøye. Se etter feilstavinger, og om den ender på .com, der det burde vært .no
- Er du usikker på om e-mailen er ekte? Kontakt organisasjonen utsenderen utgir seg for å være. Ikke benytt kontaktinformasjonen i e-mailen, men søk heller opp kontaktinformasjonen selv
- Benytt sterke passord og to-trinns pålogging
- Hold telefoner, nettbrett, datamaskiner, operativsystem, programmer og applikasjoner oppdatert
- Kontroller personlige innstillingene på sosiale medier. Ikke ha mer informasjon enn nødvendig offentlig
Hva gjør du ved mistanke om svindel?
- Rapporter til din leder og til sikkerhetspersonell på arbeidsplassen
- Kontakt HELP-forsikring om du har Trygg Bedrift
- Kontakt banken om det dreier seg om økonomisk svindel
- Hvis det gjelder kapring av kontoer bør du kontakt leverandøren av den aktuelle tjenesten
- Kontakt politiet om du har blitt utsatt for kriminell virksomhet