Vi anbefaler å gå inn i Talkmore-appen og gjennomføre en linjesjekk dersom du opplever tregt eller ustabilt nettverk.
Slik gjennomfører du en linjesjekk i Talkmore-appen:
- Logg inn i Talkmore-appen. Velg brukeren som heter "Internett" hvis du har flere abonnement hos oss.
- Klikk på "Sjekk ditt internett" og følg stegene videre.
- Når testen er gjennomført, får du opp resultatet av linjesjekken.
Slik oppretter du en ny bruker i Talkmore-appen
Vanlige årsaker til at man opplever lav nettverkshastighet kan være at ...
- Ruteren trenger en restart. Hvis du opplever ulik kapasitet på opp- og nedlastning etter bytte av internettleverandør, kan det være fordi ruteren trenger en restart da den gamle IP-en til ruteren gjør at nedlastningshastigheten ikke endrer seg. Skru derfor ruteren helt av og la den stå av i 1 time, så skal problemet være løst.
- Ruteren fungerer, men har dårlig signalstyrke. Test om du får bedre WiFi-dekning i nærheten av ruteren. Dersom signalet er sterkere i nærheten av ruteren, kan du ta grep for å forbedre signalstyrken, som å sette opp et mesh-nettverk eller forbedre plasseringen av ruteren. Les mer om mesh-nettverk her.
- Nettverkskabelen trenger å byttes ut. Det er viktig at nettverkskabelen din er av nyere modell. Eldre nettverkskabler, som er merket med CAT4 eller CAT5, kan være utdatert og ikke i stand til å støtte høyere hastighet.