Kom i gang med Bedriftsnett 

Velkommen til Bedriftsnett-universet! Utforsk denne siden for å bli kjent med de mest brukte funksjonene som gjør arbeidshverdagen din både enklere og mer effektiv.

Funksjonene som forenkler hverdagen: 

  • Sett over samtaler – alle er ikke like gode på alt, sett over til den mest egnede kollegaen
  • Endre visningsnummer – ring ut fra bedriftens hovednummer i arbeidstiden, så vet kunden hvem som ringer – profesjonelt og sikkert
  • Send SMS fra bedriftens hovednummer – samme avsender på alle SMS, enkelt å forholde seg til for både deg, bedriften og kundene 
  • Viderekobling – hvor skal samtalen gå om du er opptatt? 
  • Endre status – dersom du er i møte eller har lunsj kan samtaler bli viderekoblet

Så enkelt kommer du i gang! 

Endre Visningsnummer

Du kan enkelt sette opp faste tider for når bedriftens hovednummer vises, og når ditt mobilnummer skal vises. Dette kan registreres på to ulike måter, enten som et fast oppsett eller for et enkelt anrop

 

Veiledninger for å endre visningsnummer 
  1. Trykk på Profil, nede på menyen
  2. Trykk på Visningsnummer
  3. Velg når visningsnummeret skal vises. Velg mellom "Vis alltid mobilnummeret mitt", "Vis hovednummer i arbeidstiden*" og "Vis alltid hovednummer".     
  4. Trykk Lagre
     *se egen guide for Vis hovednummeret i arbeidstiden 

Du kan endre visningsnummer for hvert enkelt anrop du foretar deg, slik at du slipper å endre faste innstillinger for visningsnummer for ett eller flere unntak.

 

Fra dialer / taste inn nummeret du skal ringe:

  1. Trykk på Telefon, nederst på menyen.
  2. Trykk på telefonikonet, øverst til høyre.
  3. Øverst på skjermen ser du hvilket visningsnummer som er forhåndsvalgt. Skal du bruke et annet visningsnummer for dette anropet, så bytter du til det visningsnummeret du skal bruke.
  4. Tast inn nummeret du skal ringe.
  5. Trykk på det grønne ringeikonet for å ringe

Ring opp et nummer fra loggen:

  1.  Trykk på Logg, nederst på menyen 
  2. Trykk på nummeret du vil ringe opp
  3.  Velg visningsnummer 

Dersom du velger Vis hovednummer i arbeidstiden, må du gjennom noen steg for å bl.a. sette arbeidstiden din. 

  1.  Velg hvilket hovednummer som skal være visningsnummer og sett opp arbeidstiden din. Hovednummeret du velger er visningsnummer når du ringer ut i arbeidstiden du setter, og utenfor arbeidstid er det mobilnummeret ditt som vises.
  2. Arbeidstid: Velg Faste tidspunkt eller Tilpasset
    1. Faste tidspunkt er at du har fast tid (for eksempel 08-16) de dagene du jobber. Dagene du jobber huker du av for, i symbolene for dagene.
    2. Tilpasset arbeidstid vil si at du velge tilpassede tider for hver dag. For eksempel 08-16 mandag og onsdag, 09-17 tirsdag og torsdag, 10-15 fredag og lørdag, og fri søndag.
    3. Lagre

Send SMS fra bedriftens hovednummer

Du kan sende SMS fra Bedriftsnett-appen, fra bedriften sitt hovednummer. Bedriften sitt hovednummer kan være lettere å kjenne igjen som gjør det mer profesjonelt ut mot kunder. I tillegg slipper du å vise ditt eget mobilnummer når du sender SMS til kunder. Pris per SMS er kr 0,22 ekskl. mva. 

  1. Trykk på Logg, nede på menyen
  2. Trykk på (i) ved siden av anropet i loggen
  3. Trykk på Send SMS fra bedriften
  4. Ditt private nummer står automatisk som visningsnummer – du må endre til hovednummeret du skal bruke
  5. Skriv inn meldingen du ønsker å sende
  6. Trykk på det grønne send-ikonet
  7. Send SMS
  1. Trykk på Telefon, nede på menyen
  2. Trykk på det blå meldingsikonet øverst til høyre
  3. "Til" taster du inn nummeret eller navnet, om du har lagret kontakten
  4. Ditt private nummer står som visningsnummer – du må endre til hovednummeret du ønsker skal vises
  5. Skriv meldingen du skal sende
  6. Trykk på det grønne send-ikonet

Sett fravær

Du kan endre fraværstype og når det skal gjelde. Dette er praktisk for å unngå å bli ringt i ett møte eller for å kunne nyte velfortjent lunsj. 
På Hjem-skjermen kan du se din egen tilgjengelighet – en stor boks i toppen, om du står Ledig er boksen blå. 

OBS! Innstillinger om fravær gjelder kun anrop direkte til deg. Dersom du får inn et anrop via sentralbordet, vil det kobles gjennom, med mindre du har valgt å logge ut av svargruppene.

  1. På Hjem-skjermen > Trykk på den grå pilen til høyre i den blå boksen.
  2. Velg hvilken type fravær (Møte, Ferie, Syk etc.) og varighet (30 min, 1 t, ut dagen, ut uken etc.).
  3. Lenger ned på siden bestemmer du hva som skal skje med dine innkommende anrop under fraværet. Dersom du har en fast viderekobling fra før vil dette også skje når du står med fravær status. Om du ønsker et annet utfall som skal overstyre under fraværet, så velger du det her.
  4. Skru på "Logg av alle svargrupper" dersom du ønsker det. Du logges automatisk inn igjen i de svargruppene du var pålogget i, når fraværet er over. *Se mer om Svargrupper lenger ned på denne siden.
  5. Velg om de som ringer deg skal høre din status og dens varighet. Dersom det står på, vil de som ringer deg eksempelvis høre “Den du ringer er i møte til kl. 15:30”.
  6. Trykk på den grønne knappen nederst på siden "Sett fravær" for å lagre.

    *Logge inn og ut av Svargrupper

    1. På Hjem-skjermen, nederst på siden ser du alle svargruppene du er logget inn i. 
    2. Avlogging – alle grupper: For å logge ut av alle svargruppene du er medlem, trykke på den hvite knappen "Logg av alle".
    3. Pålogging – alle grupper: For å logge på igjen alle svargruppene du er medlem av, trykk på den grønne knappen "Logg på alle".
    4. Avlogging – én gruppe: For å logge ut av én svargruppe – velg den svargruppen du vil logge ut av. Trykk på "toggelen" så den blir grå. 
    5. Pålogging – én gruppe: For å logge på, kun én svargruppe – velg den svargruppen du vil logge på. Trykk på "toggelen" så den blir grønn. 
       

     

    Viderekobling

    Hva skal skje dersom du ikke tar telefonen? Du kan velge at samtalen viderekobles slik at kundene slipper å vente for lenge, og alltid kommer i kontakt med noen i bedriften.
      

    I veiledningen for å sette fravær var vi innom å sette opp en midlertidig viderekobling for fraværet. Mens i denne veiledningen går vi gjennom å sette opp en fast viderekobling - som gjelder til du eventuelt stiller inn noe annet. 

    1. Trykk på Profil, nederst på menylinjen
    2. Trykk på Viderekobling
    3. Skru av viderekobling eller endre
    4. For å skru av: endre på av/på-toggelen. Dersom den er grå er viderekobling av. Gå tilbake eller lukk appen.
    5. For å endre: velge mellom X antall sekunder eller direkte.
    6. Velg deretter hvem du ønsker å viderekoble anropene til? Mobilsvar, en kollega, et hovednummer eller et annet nummer? For de tre siste alternativene må du også sette opp hvilken kollega/hovednummer/annet nummer det skal viderekobles til.
    7. Trykk Lagre

     

    Ofte stilte spørsmål
    Du kan allerede nå logge inn. Men samtalene vil først gå via sentralbordet når hovednummeret er klart og deres numre har blitt overført og aktive.
    Brukernavn er mobilnummeret ditt, og passordet er det samme som til Mine Sider og Talkmore-appen. Dersom du ikke har passord trykk på glemt “Glemt passord”, skrive inn mobilnummeret ditt og velge å få tilsendt kode på SMS eller e-post.
    De mest brukte funksjonene får du brukt og endret rett fra appen, som du alltid har med deg. Men det er noen ting som må kun administrator får gjort, og som da kun kan gjøres fra administrasjonsverktøyet.
    Noen eksempler endre oppsett for sentralbordet: åpningstider, talemeldinger, legge til/fjerne agenter i svargrupper. Det samme gjelder full statistikk og tilleggstjenester som køtavle og Microsoft synkronisering. 

    Dersom du lurer på noe rundt ditt eget mobilabonnement, som å se mobildata forbruket ditt eller legge til eller fjerne tjenester, logger inn i Talkmore-appen
    Det er det kun administrator som kan endre oppsett. Det gjøres ved å logge inn i administrasjonsverktøyet. Det kan åpnes på telefon og nettbrett, men fungerer best på PC.