BankID

Hvorfor får jeg ikke aktivert BankID på mobil?

BankID-appen vil gradvis erstatte BankID på mobil, og av den grunn kan du antageligvis ikke opprette BankID på nytt når du for eksempel har byttet operatør og SIM-kort. Om du kan opprette det på nytt eller ikke, kommer helt an på hvilken bank du har. Noen banker tilbyr fortsatt nyaktiveringer, men merk at du vil måtte bytte til BankID-appen etter hvert.

 

Les mer om hvorfor BankID på mobil fases ut til fordel for app!

 

Før du går i gang med å aktivere BankID-appen må du huske dette:
1. Sjekk om din bank støtter BankID-appen

BankID-appen brukes av nesten 100 banker i Norge, men er du kunde hos SpareBank 1Nordea eller hos Danske Bank, må du laste ned deres egen kodeapp for BankID. Disse appene fungerer på samme måte som BankID-appen. Se hvilke banker som tilbyr BankID-appen her.

 

 

2. Sjekk om du har en aktiv ordinær BankID via "Min BankID" øverst til høyre på bankid.no 

Hvis det er lenge siden du har brukt kodebrikken, kan det hende at din BankID har utløpt. Dette vil du kunne se på oversikten på Min BankID. Uten en aktiv BankID med kodebrikke, vil du heller ikke få aktivert appen, og må bestille et nytt BankID-sertifikat i din bank. Beregn god tid, da det kan være noe leveringstid på dette.

Noen brukere vil også ha sin ordinære BankID (kodebrikken) i én bank, og sin BankID på mobil i en annen bank.

Da må du sjekke at du har ordinær BankID i en bank som støtter appen. Du kan nemlig oppleve at du kommer i gang med aktiveringen og deretter får feilmelding hvis din ordinære BankID er utstedt av en bank som ikke støtter appen.

 

 

3. Husker du BankID-passordet ditt?

Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Dersom du har glemt passordet, kan du bestille nytt i din bank. Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne din BankID.

 

Last ned Android-appen (krever Android 6 eller nyere).

Last ned iOS-appen (krever iOS 12 eller nyere).

 

 

Slik aktiverer du BankID-appen

Du velger selv om du vil aktivere med BankID eller BankID på mobil. I noen banker kan du også aktivere med koder på sms og e-post - se hvilke banker her.

Husk å tillate varslinger fra appen, så blir det enklere når du bruker BankID.

Aktiver appen med BankID på mobil.

Aktiver appen med kodebrikke.

Aktiver appen med kodeord på SMS og e-post(i enkelte banker).

 

 

Slik bruker du BankID-appen

1. Velg BankID, ikke BankID på mobil 

2. Velg BankID-app som metode 

3. Godkjenn varsel på telefonen. Har du Apple-telefon eller -nettbrett, kan du holde fingeren på varselet, og godkjenne derfra uten å åpne appen. Se hvordan dette gjøres her!

4. Skriv inn BankID-passordet. Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Fant du det du lette etter?
Kundeservice ikon med smilefjes og headset
Fant du ikke svaret?
Ikke noe problem! Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.
chat-boble ikon
Chat med oss
Snakk direkte med en av våre kundekonsulenter.
Varslingsboboleikon med utropstegn
Driftsmeldinger
Fungerer ikke alt som det skal? Sjekk driftsmeldingene våre for status.